Document

‫العوامل الخمسة الكبرى في شخصية مدير المدرسة و علاقتها بكفاءته في أداء أدواره الأساسية في سلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to explore the Big Five Factors in the Principal's personality and their relation with his competence in performing his basic and main roles in the Sultanate of Oman. Subjects used in this study were 218 male and female principals, 120 of whom were selected from Muscat Governorate and 98 from Batinah South Region. The scale of the Five Factors personality Scale designed by Costa and McCrae (1992) was used to measure the Five Factors in the principal's personality. In addition a questionnaire was prepared to measure the principal's roles and responsibilities divided into three dimensions: including, Technical, Administrative Human. It was ensured that both the scale and the questionnaire have an acceptable validity and reliability. Concerning the first question, the Means, the Standard deviations, and Repeated Analysis of Variance were employed and the results indicated that there were significant differences among the Big Five factors arranged as follows: extraversion, emotional stability, agreeableness, openness to experience and consciousness. Concerning the second question, the T. test was used and the results showed there was significant difference between males and females in the extraversion experience dimensions, in favor of females. However, there were no significant differences according to the qualification variable in the big five factors, but there were significant differences in the experience variables in three of theses factors. For the third question, the mean and the standard deviation and T. test was calculated for each dimension of the principal's roles and responsibilities (Technical, Administrative and Human) and the results showed there were significant differences between these dimensions. In relation to the fourth question Person Correlation Coefficient was used and the results showed significant relations between the Big Five Factors and principal's roles and responsibilities dimensions in 8 out of 15 correlation coefficients The findings were discussed in terms of literature review and previous studies. Several implications and suggestions for future research were put forward
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة العوامل الخمسة الكبرى في شخصية مدير المدرسة وعلاقتها بكفاءته في أداء أدواره الأساسية في سلطنة عمان، حيث تكونت عينة الدراسة من (۲۱۸) مديرة ومديرة، موزعين (۱۲۰) منهم في محافظة مسقط و (۹۸) في منطقة الباطنة (جنوب). وتم استخدام مقياس العوامل الخمسة الكبري الذي أعده کوستا وماكري (۱۹۹۲)، وذلك القياس العوامل الخمسة الشخصية مدير المدرسة. كذلك تم استخدام استبيان المهام الذي أعده الباحث وذلك لقياس المهام الثلاثة لمدير المدرسة وهي المهام الفنية والإدارية والإنسانية. وقد تم استخدام اختبار (ت) واختبار تحليل التباين المتعدد القياسات، وتم التوصل إلى دلالات ص دق وثبات مقبولة للمقايس والاستبيان على حد سواء. للإجابة عن السؤال الأول، تم حساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري لكل عامل من العوامل الخمسة، كما تم استخدام تحليل التباين المتعدد القياسات، وقد تبين أن قيمة (ف) المحسوبة ذات دلالة إحصائية وهذه الدلالة تعني أن الفروق بين متوسطات العوامل الخمسة فروق حقيقة، واتضح أن العوامل الخمسة الكبرى للشخصية يمكن ترتيبها كما يلي: الانبساطية - الاتزان الانفعالي - المقبولية - الانفتاح على الخبرة - الضمير الحي. وللإجابة عن السؤال الثاني تم استخدام اختبار (ت) في حساب دلالة الفروق وفقا لمتغير الجنس إلى دلالة الفروق في عاملي الانبساطية والانفتاح على الخبرة لصالح الإناث، أما بالنسبة الى متغير المؤهل التعليمي فقد أشارت النتائج إلى أنها غير دالة احصائيا في جميع العوامل الخمسة، وأما بالنسبة إلى متغير الخبرة الميدانية، أشارت النتائج إلى دلالة ثلاثة عوامل احصايا. وللاجابة عن السؤال الثالث تم حساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري لكل مهمة من المهام الثلاثة وباستخدام اختبار (ت) اتضح دلالة جميع المهام. أما بالنسبة للسؤال الرابع فقد تم استخدام معامل ارتباط بيرسون لحساب العلاقة بين العوامل الخمسة والمهام التي يقوم بها مدير المدرسة، وقد أوضحت نتائج التحليل دلالة (۸) معاملات ارتباط من أصل (۱۰) معاملا.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016