Document

‫العوامل المؤثرة في أداء طلبة الصف الثامن في الدراسة الدولية (TIMSS) للرياضيات من وجهة نظر المعلمين و المشرفين و الطلبة‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the factors affecting the performance of eighth-grade students in mathematics at the International Study (TIMSS) from the perspective of teachers, supervisors and students regarding the following domains: the textbook, the teacher, the student, and the material and human potentials. The population of this study consisted of all students in the eighth grade participating in the International Study (TIMSS, 2011) with a total of (3478), and their math teachers (368), and the supervisors (74) in each of the educational governorates (Muscat, Batinah North, Batinah South, and Dakhiliya).The sample of the study consisted of (351) male and female students, and (126) teachers and supervisors from the four governorates. The researcher developed two questionnaires, one for the students and a different one for both teachers and supervisors. The questionnaire consists of 65 items. The validity of the iestionnaires was carried out through a panel of (24) judges and the reliability was calculated by Cronbach - Alpha coefficient which was found to be (0.83) for the students questionnaire and (0.88) for the teachers and supervisors questionnaire. The results of the study revealed that the factors affecting the performance of eighth grade students in mathematics at the International Study (TIMSS) from teachers and supervisors' point of view are: student, material and human potentials, teacher, the textbook respectively. As from the perspective of the students the factors are: physical and human potential, textbook, teacher, and student respectively. The study found statistically significant differences on the teachers and supervisors perspectives on these factors, which are in favor of males in the domain of textbook. As for the occupation variable, it was in favor of the supervisor in the teacher domain. The results of the students' questionnaire revealed significant differences in favor of male in the students' domain. The results of the study showed no statistically significant differences in the variable of experience of teachers and supervisors. According to the results of the study, the researcher recommended the following: continuous and effective communication between mathematics teachers and those in charge of the development of mathematics curricula, and to accustom and train students to solve questions similar to the questions of TIMSS test. The researcher suggested further research to be conducted on this topic. For example, conducting a comparison of the results of the International Study (TIMSS) between countries of, and low achievement, like the Sultanate of Oman in the characteristics associated with the following variables: the student, the teacher, the curriculum, and the school
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف العوامل المؤثرة في اداء طلبة الصف الثامن في مادة الرياضيات في الدراسة الدولية (TIMSS) من وجهة نظر المعلمين والمشرفين والطلبة في المحاور التالية: الكتاب المدرسي، والمعلم، والطالب، والإمكانات المادية والبشرية. وتكون مجتمع الدراسة من طلبة الصف الثامن المشاركين في الدراسة الدولية (TIMSS2011) والبالغ عددهم (۳۶۷۸) طالبا وطالبة، ومعلمي الرياضيات للصف الثامن والبالغ عددهم (۳۹۸) معلما ومعلمة، ومشرفي الرياضيات والبالغ عددهم (74) مشرفا ومشرفة في كل من المحافظات التعليمية ( مسقط، شمال الباطنة، جنوب الباطنة، الداخلية). أما عينة الدراسة النهائية فقد تكونت من (۳۰۱) طالبا وطالبة، و(۱۲۹) معلما ومشرفا من المحافظات الأربعة المذكورة سابقا. وقد استخدمت الباحثة استبانتين إحداهما للمعلمين والمشرفين والأخرى للطلبة. وتكونت كل من الاستبانتين من (15) فقرة. وقد تحققت الباحثة من صدق أداتي الدراسة بعرضها على (۲۶) محكما، وحسيت معامل الثبات للاستبانتين باستخدام معادلة ألفا كرونباخ للاتساق الداخلي، وبلغ ثبات استبانة المعلمين والمشرفين (۰٫۸۸)، في حين بلغ ثبات استبانة الطلبة (۰٫۸۳) وأشارت نتائج الدراسة إلى أن العوامل المؤثرة في أداء طلبة الصف الثامن في مادة الرياضيات في الدراسة الدولية (TIMSS) من وجهة نظر المعلمين والمشرفين هي: الطالب، والإمكانات المادية والبشرية، والمعلم، والكتاب المدرسي على الترتيب. أما من وجهة نظر الطلبة فهي: الإمكانات المادية والبشرية، والكتاب المدرسي، والمعلم، والطالب على الترتيب. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا في تقدير المعلمين والمشرفين لهذه العوامل، لصالح الذكور في محور الكتاب المدرسي، أما في متغير الوظيفة فهي لصالح المشرفين في محور المعلم، بينما تقديرات الطلبة لهذه العوامل لصالح الذكور في محور الطالب، وأظهرت النتائج أيضا إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متغير سنوات الخبرة بالنسبة للمعلمين والمشرفين. وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بالآتي: التواصل المستمر والفعال بين معلمي الرياضيات والقائمين على تطوير مناهج الرياضيات، وتعويد الطلبة وتدريبهم على حل أسئلة مشابهة لأسئلة اختبار(TIMSS) ، واقترحت الباحثة إجراء بعض البحوث حول هذا الموضوع مثل :مقارنة النتائج الدراسة الدولية (TIMSS) بين الدول المرتفعة التحصيل، ومنخفضة التحصيل مثل سلطنة عمان في خصائص المتغيرات المرتبطة بالطالب، أو المعلم، أو المنهج، أو المدرسة.
.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008