Document

الوعي المهني وعلاقته بالأفكار اللاعقلانية لدى طلبة الصف العاشر في محافظة مسقط.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aims at revealing the professional awareness and its relation to irrational ideas among the tenth grade students in Muscat Governorate. The researcher used the descriptive approach. The study sample consisted of (300) students, 163 students and 137 students randomly selected in the schools in the Wilayat of Muscat Governorate. The tools of the study were: the scale of professional awareness and the measure of irrational ideas. The results of the study showed that the level of the professional awareness among the tenth grade students in Muscat governorate was very high. The level of irrational ideas among the tenth grade students in Muscat Governorate was medium. The results also showed a statistically significant correlation between the three dimensions of professional awareness and the scale of irrational ideas in its five dimensions. It also showed the existence of differences of statistical significance due to the variable nature of the region in the dimension (professional self-awareness) and in favor of remote areas in the scale of professional awareness, and the existence of differences of statistical significance due to the variable nature of the area in dimensions (superiority, avoid problem, request approval, irresponsibility) in the scale of irrational thoughts.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن الوعي المهني وعلاقته بالأفكار اللاعقلانية لدى طلبة الصف العاشر في محافظة مسقط، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من (300) طالباً وطالبة، منهم (163) طالباً و(137) طالبة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من شعب مدارس ولايات محافظة مسقط، وتمثلت أدوات الدراسة في: مقياس الوعي المهني من إعداد الصبحي(2009)، ومقياس الأفكار اللاعقلانية من إعداد Koopmans, Petra; Sanderman, Robbert; Timmerman, Irma; Emmelkamp, P.M.G (1994).
وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الوعي المهني لدى طلبة الصف العاشر في محافظة مسقط جاء بدرجة كبيرة، وأن مستوى الأفكار اللاعقلانية لدى طلبة الصف العاشر في محافظة مسقط جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية عكسية بين مقياس الوعي المهني بأبعاده الثلاثة ( الوعي بالذات المهنية، الوعي بمعطيات سوق العمل، الوعي بالميزات المختلفة للأعمال ) ومقياس الأفكار اللاعقلانية بأبعاده الخمسة(القلق، الجمود، تجنب المشكلة، طلب الموافقة، عدم المسؤولية العاطفية)، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير طبيعة المنطقة (قريبة من الخدمات، بعيدة عن الخدمات) في بعد (الوعي بالذات المهنية) لصالح مدارس القرى البعيدة من الخدمات في مقياس الوعي المهني، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير طبيعة المنطقة (قريبة من الخدمات، بعيدة عن الخدمات) في الأبعاد (الجمود، تجنب المشكلة، طلب الموافقة) لصالح مدارس القرى القريبة من الخدمات في مقياس الأفكار اللاعقلانية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015