Document

آليات تحقيق التكامل الوظيفي بين الأخصائي الاجتماعي و المعلم و دورهما في تنمية القيم الاجتماعية لدى الطلاب ( دراسة وصفية تحليلية مطبقة على مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي و التعليم ما بعد الأساسي بولايتي بوشر والسيب في محافظة مسقط.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
The Current study aimed to: 1) identify the techniques for functional integration between social workers and teachers that manifest their reciprocal roles in the school context,2} examine the relationship patterns between them in the school context, 3)identify the obstacles and difficulties that avert their functional integration ,4) examining the social worker and the teacher roles in developing student's social values, and 5) study the actual roles by the social worker and the teacher in developing ( Tidiness, Honesty, cooperation, loyalty, and responsibility ) with students. In this descriptive study, the researcher administered a social survey in the form of standard interviews and questionnaires. The study findings revealed the following: 1) The insufficiency of techniques for functional integration between the social workers and the teachers in school setting to achieve student's social values. 2) The most used technique for functional integration was the "individual service " for students in the school. 3) The occurrence of obstacles related to the functional integration between the roles of social workers and teachers in the school to develop student's social values. 4) Explantion of techniques of functional integration between the roles of social worker and teacher in the school setting - - Gntext. 5) The insufficiency of the role of teachers to develop student's social values. In accordance, the researcher proposed a recommended proposal for achieving the functional integration in the school setting regarding the roles of social workers and teachers, In addition this proposal resulted in empowering the positive role of social worker and the teacher to develop and improve student's social values from the study perspective.
Arabic abstract
آليات تحقيق التكامل الوظيفي بين الأخصائي الاجتماعي والمعلم ودورهما في تنمية القيم الاجتماعية لدى الطلاب . تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن آليات التكامل الوظيفي لأدوار الأخصائي الاجتماعي والمعلم والتي تسهم في تحقيق التكامل الوظيفي بين أدوارهما في المجال المدرسي، والوقوف على أهم الجوانب العملية والمهنية التي تسهم في تحقيق التكامل الوظيفي بين الأخصائي الاجتماعي والمعلم، والتعرف على المعوقات والصعوبات التي تحول دون تحقيق التكامل الوظيفي ، كذلك الكشف عن أدوار الأخصائي الاجتماعي والمعلم في تنمية القيم الاجتماعية لدى الطلاب ، ومعرفة الأدوار الفعلية التي يقوم بها كل من الأخصائي الاجتماعي والمعلم في غرس القيم التالية : ( النظافة الأمانة – التعاون - الولاء والانتماء- تحمل المسؤولية ) في النفوس الطلاب . وتعتبر هذه الرسالة وصفية تحليلية اعتمدت على منهج المسح الاجتماعي الشامل وقد استخدمت الباحثة أداتي الاستبيان والمقابلة شبه المقننة. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : - قصور في تحقيق التكامل الوظيفي بين دون الأخصائي الاجتماعي والمعلم . - تركيز الاهتمام على جانب واحد من جوانب التكامل الوظيفي بين دور الأخصائي الاجتماعي والمعلم وهوجانب الخدمات الفردية . وجود كثير من المعوقات والصعوبات التي تحول دون تحقيق التكامل الوظيفي بين الأخصائي الاجتماعي والمعلم في المجال المدرسي. - توضيح كثيرمن آليات التكامل الوظيفي التي تحقق التكامل بين دور الأخصائي الاجتماعي والمعلم في المجال المدرسي . - قصور في دور كل من الأخصائي الاجتماعي والمعلم في تنمية القيم الاجتماعية لدى الطلاب.
وبناء على النتائج توصلت الدراسة إلى تصور مقترح لتحقيق التكامل الوظيفي وتنفيذ آلياته التي تسهم في تحقيق أهداف التكامل الوظيفي ، كذلك يسهم التصور المقترح في تفعيل الدور الايجابي للأخصائي الاجتماعي والمعلم في تنمية القيم الاجتماعية لدى الطلاب وخاصة القيم التي تناولتها الدراسة.
Category
Theses and Dissertations