Document

دور الأخصائي الاجتماعي في الحد من معوقات التعاون بين الأسرة والمدرسة : دراسة وصفية مطبقة على مدارس الحلقة الثانية من مدارس محافظة مسقط.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The aim of this research is to study the obstacles which hinder achieving cooperation between family of pupils and school and also to know the role to be carried out by the social service officer in order to strengthen relationship between these two parties, moreover to find out a shape or form of proposal to be used to increase the efficiency of social service officer role to restrain cooperation's obstacles among school and pupil's family. The researcher in this study is adopting positivism study by using two types of social survey, com prehensive and by kind. The study covered all Basic Education Schools of cycle two that have social service officer located at Muscat Governorate. The number of schools come to Tox School distributed all over six states of governorate (Bosher, A'seeb, Al - amerat, Quriyat, Mattrah and Muscat) therefore the community of the study was to I social service officer and to x school principal plus sample of pupil's parent/guardian come to a number of 90 x pupil's parent/guardian, The study depend on designing of two questionnaire form one for social service officer and one for pupil's parent/guardian plus guidebook for interviewing. principals of schools. The most important study results are as follows: 1. Social service officer is in favour of pupil's parent/guardian at the time when pupil's facing problems. Y Provision of school's requirements for those pupils whom their families unable to provide the items for them in order to increase the volume of cooperation between the school and the pupil's family. T. Calling in the pupil's parent/guardian to discuss with them the problems of their children which resulting on facing the problems in effectiveness manner. 4. It is proved by study results that most obstacles which preventing achievement in cooperation between school and pupil's family are permanent criticism that directed by school for pupil's parent/guardian in connection with bringing up/raising of their children. Also the huge tasks assigned to social service officer are preventing him to play his vital role in effective manner furthermore the lower educational and economical level of pupil's parent/guardian make them most of time busy with their own work, away from their children and have no time to follow up their problems or to interconnect with the school. The study is able to produce a proposal helping in increasing efficiency of social service officer role to put an end to obstacles of cooperation between school and pupil's family and also to motivate pupil's parent/guardian to cooperate with the social service officer in various matters related to their children the pupils.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى دراسة المعوقات التي تحد من تحقيق التعاون بين الأسرة والمدرسة ، والتعرف على الدور الذي يقوم به الأخصائي الاجتماعي لتوطيد أواصر التعاون بينهما ،ثم الخروج بتوصيات ومقترحات تفيد في زيادة فاعلية دور الأخصائي الاجتماعي في الحد من معوقات التعاون بين الأسرة والمدرسة. و اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على الدراسة الوصفية، باستخدام المسح الاجتماعي بنوعيه: المسح الشامل لمديري المدارس والأخصائيين الاجتماعيين والمسح بالعينة لأولياء الأمور، و تم تطبيق الدراسة على جميع مدارس الحلقة الثانية التي يوجد بها أخصائي اجتماعي في محافظة مسقط ، والتي بلغت (۲۵) مدرسة، موزعة على ولايات المحافظة الست: (بوشر-السيب العامرات قريات مطرح۔ مسقط)، وبذلك بلغ حجم مجتمع الدراسة (۲۰) أخصائيا اجتماعيا، و (۲۰) مديرا ، بالإضافة إلى عينة مع أولياء أمور الطلاب ، بلغت (15) ولي أمرتم تحديدها بما يتناسب مع الدراسة ،و اعتمدت الدراسة على تصميم.. استمارتي استبيان؛ لكل من الأخصائيين الاجتماعيين وأولياء الأمور ، بالإضافة إلى دليل المقابلة لمديري المدارس ، وكان من أهم نتائج الدراسة مايلي:
١- دفاع الأخصائي الاجتماعي عن مصلحة أولياء الأمور حينما يتعرض أبناءهم المشكلة ما.
۲- توفير الأخصائي الاجتماعي المستلزمات المدرسية للطلاب التي تعجز أسرهم عن توفيرها، مما يساهم في زيادة التعاون بين الأسرة والمدرسة.
۳- استدعاء الأخصائي الاجتماعي لأولياء الأمور لمناقشة مشكلات أبناءهم الطلاب، الأمر الذي يترتب عليه مواجهتها بأسلوب فعال.
4. أثبتت نتائج الدراسة أن أكثر المعوقات التي تحد من تحقيق التعاون بين الأسرة والمدرسة، هي الانتقاد الدائم الموجه من قبل المدرسة لأولياء الأمور في تربية الأبناء ، بالإضافة إلى كثرة الأعمال التي يكلف بها الأخصائي الاجتماعي والتي تحد من تفعيله لهذا الدور، وانخفاض المستوى التعليمي والاقتصادي الأولياء الأمور، و انشغال البعض منهم بأعمالهم على حساب متابعة الأبناء والتواصل مع المدرسة.
و استطاعت الدراسة الخروج بتوصيات ومقترحات تفيد في زيادة فاعلية دور الأخصائي الاجتماعي في الحد من معوقات التعاون بين الأسرة والمدرسة وكذلك تحفيز أولياء الأمور التعاون مع الأخصائي الاجتماعي في مختلف الموضوعات التي تتعلق بأبناءهم الطلاب.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
المصلحية, أحلام بنت أحمد بن راشد.
جامعة نزوى
2016
Theses and Dissertations
1
0
الجامودي, سعيد بن سالم بن خلف.
جامعة السلطان قابوس
2007