Document

‫إمكانية تطبيق إدارة التميز في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء معايير النموذج الأوروبي للتميز

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the possibility of applying Management Excellence In Post Primary Education schools -Sultanate of Oman on the Path of European Excellence Model Standards, from the perspective of the respondents of the questionnaire which includes (367 PAX) of administrative supervisors, principals & their assistants and senior teachers. The said respondents have selected at random from three educational governorates! For the purpose of achieving the study objectives, the study were based on a questionnaire consisted of (70) passages divided into the following three axes: Possibilities or opportunities of applying Management Excellence on the Path of European Excellence Model Standards. Requirements of applying Management Excellence. Barriers of applying Management Excellence. Results displayed of the study were as follows: * Possibilities or opportunities of applying Management Excellence in Post Primary Education schools -Sultanate of Oman, on the Path of European Excellence Model Standards were varied between large & medium degree. Revealed Significant statistically differences (3 0.05) in the views of respondents regarding possibilities or opportunities of applying Management Excellence in Post- Primary Education schools Sultanate of Oman on the Path of European Excellence Model Standards related to job 'Variables and in favor of principals & their assistants, while there were no differences related to the variable of academic qualification and Educational governorates. Requirements of applying Management Excellence in Post- Primary Education schools Sultanate of Oman, on the Path of European Excellence Model Standards were in a large degree. Barriers of applying Management Excellence in Post- Primary Education schools Sultanate of Oman, on the Path of European Excellence Model Standards were in medium degree. Among the most important proposed procedures for the application of Management Excellence in Post- Primary Education schools -Sultanate of Oman on the Path of European Excellence Model Standards are: ✓ Publishing the education of management excellence in the educational field for the purpose of enabling school leaderships for its application. ✓ Creating specific mechanisms and clear criteria when selecting schools' leaderships. ✓ Set up an integrated system of legal accountability for job performance and link it with promotions and bonuses. ✓ Adoption of clear and rationed standards for measuring organizational performance and the quality of outputs in school in a way that ensures providing clear and objective indicators
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على إمكانية تطبيق إدارة التميز في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء معايير النموذج الأوروبي للتميز، من وجهة نظر أفراد العينة، وقد شملت عينة الدراسة (۳۹۷) من المشرفين الإداريين ومديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من ثلاث محافظات تعليمية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء أداة الدراسة بالإعتماد على معايير النموذج الأوروبي للتميز، وهي عبارة عن استبانة تكونت من (۷۰) فقرة موزعة على ثلاث محاور وهي: المحور الأول إمكانية تطبيق إدارة التميز في ضوء معايير النموذج الأوروبي للتميز، والمحور الثاني متطلبات تطبيق إدارة التميز، والمحور الثالث معوقات تطبيق إدارة التميز، وقد أبرز النتائج ما يلي:
• إن إمكانية تطبيق إدارة التميز في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء معايير النموذج الأوروبي التميز، كانت بدرجة تراوحت بين الكبيرة والمتوسطة.
• وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0 . 05>a) في وجهات نظر أفراد العينة حول إمكانية تطبيق إدارة التميز في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في معايير النموذج الأوروبي للتميز تعزي لمتغيرات الوظيفة ولصالح مديري المدارس، وعدم وجود فروق دالة تعزي لمتغير المؤهل الدراسي أو المحافظة التعليمية.
. إن متطلبات تطبيق إدارة التميز في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء معايير النموذج الأوروبي التميز ، كانت بدرجة كبيرة.
. إن معوقات تطبيق إدارة التميز في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء معايير النموذج الأوروبي للتميز ، كانت بدرجة متوسطة. ومن أهم الإجراءات المقترحة لتطبيق إدارة التميز في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان في ضوء معايير
النموذج الأوروبي للتميز هي:
• نشر ثقافة إدارة التميز في الحقل التربوي لتمكين القيادات المدرسية من تطبيق إدارة التميز.
• إيجاد آليات محددة ومعايير واضحة عند إختيار القيادات المدرسية في المدارس.
• وضع نظام متكامل للمحاسبة القانونية على الأداء الوظيفي وربطه بالترقيات والعلاوات.
• تبني معايير واضحة ومقننة لقياس الأداء التنظيمي وجودة المخرجات بالمدرسة، بطريقة تضمن تقديم مؤشرات واضحة وموضوعية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
السعيدي، حميد بن مسلم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
22
2
عليوي، معاذ.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
9
2
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-09
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017