Document
أنماط السلوك العدواني الشائعة في حصة الرياضة المدرسية بمرحلة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي والاستراتيجيات المتبعة في مواجهتها.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aims to know the different patterns of aggressive behavior which students at the first stage of basic education have specifically and commonly show in the sport classes. Also, it aims to show the different strategies that can be applied and used to confront and overcome such behaviors. Moreover, it aims to investigate the relationship between aggressive behavior patterns (physical, non-physical, verbal) as well as to detect and show the patterns of aggressive behavior among the students of the first circle, depending on the variable of the Geographical district. To achieve the objectives of this study, the researcher uses the descriptive approach, so the questionnaire has been applied as a studying tool. This tool (questionnaire) consists of four dimensions which are: Physical aggressive behavior, verbal aggressive behavior, non physical aggressive behavior and strategies that are applied and used to face and confront such behaviors. The questionnaires have been distributed to (132) Sport teachers who are in first circle of basic education schools in different places of the educational districts in the Sultanate.
This study has ended up with the following results: -
First, the physical aggressive behavior is the most presented dimensions within students in the sport classes. Secondly, it comes the verbal aggressive behavior. Thirdly, it comes the non-physical aggressive behavior. Based on the results, the study shows that there is a strong positive relationship between the three dimensions (physical, verbal, non-physical). It also shows the absence of the statically differences in the patterns of the aggressive behavior among the students of the first circle of basic education based on the variable of educational districts. Additionally, the study shows that the negotiation strategy between teachers and their students is the most effective and used by the sport teachers to stop and reduce the recurrence of such behavior. Moreover, the anger management and control strategy is the least used and effective to face the different patterns of the aggressive behavior. Based on the results of this study, a group of recommendations and suggestions are stated and written for further future studies.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أنماط السلوك العدواني لدى طلبة الحلقة الأولي من التعليم الأساسي، وأكثر هذه الأنماط انتشارا وشيوعا في حصة الرياضة المدرسية والكشف عن الاستراتيجيات المتبعة في مواجهته كما هدفت إلى تقصي العلاقة بين أنماط السلوك العدواني المادي، غير المادي، اللفظي) وكذلك الكشف عن أنماط السلوك العدواني بين طلبة الحلقة الأولى تبعا لمتغير المحافظة التعليمية. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، حيث تم استخدام الاستبانة كأداة للدراسة وتألفت من أربع أبعاد: السلوك العدواني المادي، والسلوك العدواني اللفظي، والسلوك العدواني غير المادي، والاستراتيجيات المتبعة في مواجهة السلوك العدواني. وقد تم تطبيق الأداة على عينة قوامها (۱۳۲) معلمة رياضة مدرسية في مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمختلف المحافظات التعليمية بمدارس سلطنة عمان وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أبرزها: أن السلوك العدواني المادي جاء في المرتبة الأولى وهو أكثر أنماط السلوك العدواني في حصة الرياضة المدرسية ثم في المرتبة الثانية جاء السلوك العدواني اللفظي والمرتبة الثالثة جاء السلوك العدواني غير المادي. وكشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية قوية وإيجابية بين أبعاد السلوك العدواني الثلاثة المادي، اللفظي، غير المادي). كما كشفت عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أنماط السلوك العدواني بين طلبة الحلقة الأولى تعزي لمتغير المحافظة التعليمية. بالإضافة إلى ذلك توصلت الدراسة إلى أن استراتيجية التفاوض بين المعلم والطالب هي الأكثر فاعلية واستخداما من قبل معلمات الرياضة المدرسية في التعامل مع السلوك العدواني للحد منه وإيقاف تكرار حدوثه وكذلك إن أستراتيجية التدريب على إدارة الغضب والتحكم هي الأقل استخدام وفاعلية في مواجهة السلوك العدواني وفي ضوء نتائج الدراسة، تم تقديم وطرح مجموعة من التوصيات وإعطاء بعض المقترحات الدراسات مستقبلية.
Category
Theses and Dissertations