Document

أنماط التعلق وعلاقتها بالصحة النفسية لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بمدارس محافظة شمال الشرقية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identifying the relationship between attachment patterns and mental health among students in grades 10 and 11 in the schools of North Sharqia Governorate in the Sultanate of Oman. The study was conducted on a random sample of students in grades 10 and 11 with a rate of (14%) of the study population to apply the study tools to them. There were (1000) students from the tenth and eleventh grades, as the number of females was (570), while the number of males was (430). The study used the following tools: Attachment scale by Abu Ghazal and Jaradat (2009), and the scale of mental health (Arabic Scale of Mental Health (ASMH)) prepared by Ahmed Abdul Khaliq (2016). The study embraced the correlative descriptive method, and the study concluded the following results: - The type of safe attachment was in the first place with a moderate degree, while the avoidance pattern was ranked second with a moderate degree, and the anxious attachment pattern was in the third degree with a moderate degree. The total number of attachment patterns was with a moderate degree. - The level of mental health among students in grades 10 and 11 in the schools of North Sharqia Governorate was high. - There was a statistically significant positive correlation between the dimension of safe attachment and mental health measures. There was a statistically significant negative correlations between the dimension of avoidance attachment and mental health measures. There was no statistically significant correlations between the dimension of anxious attachment and mental health measures. - There is no statistically significant correlation between attachment pattern and mental health among the students of grades 10 and 11 in North Sharqia schools. There were no statistically significant differences in the level of attachment patterns, and the level of mental health among the students of grades 10 and 11 in the schools of North Sharqia governorate and this was according to the following variables: (gender, grade, birth order, parental relationship, and student housing stability).
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة ما بين أنماط التعلق، والصحة النفسية لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بمدارس محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان، وأجريت الدراسة على عينة عشوائية من طلبة الصفين العاشر، والحادي عشر بنسبة (14%) من مجتمع الدراسة التطبيق أدوات الدراسة عليهم، والبالغ عددهم (1000) طالب وطالبة من طلبة الصفين العاشر، والحادي عشر، حيث بلغ عدد الإناث (570)، بينما بلغ عدد الذكور (430)، واستخدمت الدراسة الأدوات الآتية: مقياس التعلق من إعداد أبو غزال وجرادات (2009م)، ومقياس الصحة النفسية المقياس العربي للصحة النفسية) من إعداد أحمد عبدالخالق (2019م)، وأثبتت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - جاء نمط التعلق الأمن في المرتبة الأولى بدرجة متوسطة، وجاء نمط التعلق التجنبي في المرتبة الثانية بدرجة متوسطة، بينما جاء نمط التعلق القلق في المرتبة الثالثة بدرجة متوسطة، وبالنسبة للمجموع الكلي لأنماط التعلق جاءت بدرجة متوسطة. - مستوى الصحة النفسية لدى طلبة الصف العاشر، والحادي عشر بمدارس محافظة شمال الشرقية جاء مرتفعا - وجود ارتباط إيجابي ذي دلالة إحصائية بين بعد التعلق الأمن، ومقياس الصحة النفسية ووجود ارتباط سلبي ذي دلالة إحصائية بين بعد التعلق التجنبي، ومقياس الصحة النفسية وعدم وجود ارتباط ذي دلالة إحصائية بين بعد التعلق القلق، ومقياس الصحة النفسية. - لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين نمط التعلق، والصحة النفسية لدى طلبة الصفين العاشر، والحادي عشر بمدارس محافظة شمال الشرقية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى أنماط التعلق، ومستوى الصحة النفسية لدى طلبة الصفين العاشر، والحادي عشر بمدارس محافظة شمال الشرقية تعزى إلى المتغيرات الآتية: (الجنس، والصف الدراسي، والترتيب الولادي، والعلاقة بين الوالدين، والاستقرار السكني للطالب).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2023-01
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015