Document
أساليب الدفاع في ضوء بعض المتغيرات لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بمحافظة جنوب الباطنة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to investigate the defense style among the students of tenth and eleventh grades in South Batinah Governorate. The total sample of the study was (765) male and female students. To get data from the sample group, a questionnaire of defense style (Thagaisin 2005) was conducted. Results of the study showed that the widespread defense style were altrisum, self assertion, self-observation, idealization and anticipation. On the contrary, the defense style of passive aggression, projection, devaluation self were the least frequent occured. The study also showed statistical differences in the style of altrusim, suppression, omnipotence in favor of females and passive aggression in favor of males related to the variable of sex. Similarly, statistical differences were explored in the style of passive aggression, supperssion, rationalization, projection, self-observation, devaluation self, projective identification and anticipation attributed to the variable of studying achievement. However, no differences occured in the remaining
style. Also, the study found that the differences in the style of suppression, rationalization and self-observation were more examined in outstanding students while the differencez in the style of passive aggression, projection, omnipotence and devaluation were more explored in weak students.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أساليب الدفاع التي يستخدمها طلبة الصفين العاشر والحادي في محافظة جنوب الباطنة في ضوء بعض المتغيرات، تكونت عينة الدراسة من (765) طالبا وطالبة من الصفين العاشر والحادي عشر، وتم استخدام أداة (استبيان أساليب الدفاع) الثاجيسن (2005)، توصلت الدراسة إلى أن أكثر أساليب الدفاع انتشارا لدى الطلبة بمحافظة جنوب الباطنة هي أساليب (الإيثار وتوكيد الذات ، والملاحظة الذاتية والتقدير المثالي والتوقع)، وبمستوى مرتفع، بينما حصلت أساليب العدوان السلبي والإسقاط وتخفيض قيمة الذات على أقل الأساليب وبمستوى منخفض، وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزی المتغير الجنس في أربعة أساليب، وهي: الإيثار والكظم والقدرة على الآخرين لصالح الإناث، والعدوان السلبي لصالح الذكور. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في ثمانية أساليب دفاع تعزی المتغير التحصيل الدراسي، وهي: (العدوان السلبي، الكظم، التبرير، الإسقاط، الملاحظة الذاتية تخفيض قيمة الذات، التماهي، التوقع ) وانعدام فروق ذات دلالة في باقي الأساليب. وكانت الفروق في أساليب الكظم والتبرير والملاحظة الذاتية جاءت لصالح الطلبة ذوي التحصيل الدراسي الممتاز)، وفي أساليب العدوان السلبي والإسقاط والقدرة على الآخرين وتخفيض قيمة الذات لصالح الطلبة ذوي التحصيل الدراسي (ضعيف).
Category
Theses and Dissertations