Document
أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتفكير الناقد لدى طلبة الصف العاشر بمدارس محافظة الظاهرة في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the perceived parenting styles, and the critical thinking level among the tenth-grade students in the schools of Al-Dhahirah governorate in the Sultanate of Oman and the critical thinking's relation with the perceived parenting styles among the study sample. And to identify the differences in the perceived parenting styles of and the differences in critical thinking among the study sample members that are attributed to the gender variable. The study sample consisted of (343) male and female students who were chosen randomly. The researcher used a scale of parenting styles done by Farouk Jibril and Watson & Glaser's Critical Thinking Test. The study found that the parenting styles that were common to the study sample were as following: (modesty/ obsession), (tolerance/ rigorism), (conformity/ nonconformity), (protection/ negligence). The results also showed that the level of critical thinking in the sample of the study was high in the fields of (inference, evaluation of arguments, and conclusion), and average (classification, interpretation, predicting). The results showed that there was no statistically significant correlation between the perceived parenting styles and the critical thinking level among the study sample. There were also no statistically significant differences in the perceived parenting styles in the sample of the study due to the gender variable. The results showed that there were no statistically significant differences in the level of critical thinking among the sample of the study according to the gender variable in all fields except in the fields of ability to infer and explain. The statistical significance was in favor of males.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أساليب المعاملة الوالدية ومستوى التفكير الناقد لدى طلبة الصف العاشر بمدارس محافظة الظاهرة في سلطنة عمان، كما هدفت إلى التعرف على العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والتفكير الناقد لدى أفراد عينة الدراسة، والتعرف على الفروق في أساليب المعاملة الوالدية والتفكير الناقد بين الذكور والإناث، وتكونت عينة الدراسة من (۳۶۳) طالبا وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وأستخدم الباحث مقياس أساليب المعاملة الوالدية من إعداد فاروق جبريل، واختبار واطسون وجلاسر للتفكير الناقد، وقد توصلت الدراسة إلى أن أساليب المعاملة الوالدية الشائعة لدى أفراد عينة الدراسة جاءت متتالية على النحو التالي (اعتدال/ تسلط)، تسامح تشدد)، (اتساق/ عدم اتساق)، (حماية/ إهمال)، كما أظهرت النتائج أن مستوى التفكير الناقد لدى أفراد عينة الدراسة كان بمستوى مرتفع في مجالات الاستدلال، تقويم الحجج، والاستنتاج)، ومتوسطا في (التصنيف، والتفسير، والاستنباط، والتنبؤ بالاقتراضات)، وأظهرت النتائج عدم وجود علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية المدركة ومستوى التفكير الناقد، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية المدركة ومستوى التفكير الناقد تعزي لمتغير النوع الاجتماعي، عدا مجالي القدرة على الاستنتاج والتفسير، وجاءت الدلالة الاحصائية فيهما لصالح الذكور.
Category
Theses and Dissertations