Document
رتب الهوية الاجتماعية والأيديولوجية وعلاقتها بمستوى التفكير الناقد لدى الطلبة المقيمين في مراكز العلوم الشرعية الداخلية في سلطنة عمان.
Other titles
Status of social and ideological identity and its relationship to the level of critical thinking among students residing in the internal sharia sciences centers in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the status of social and ideological identity Statuses (achievement, moratorium, foreclosure, diffusion) among the sample members, discover their level of critical thinking, know the relationship between the levels of social and ideological identities and the level of critical thinking, recognize the differences between the status of both social and ideological identities among the sample members according to the age variable, and discover the differences in the level of critical thinking among the sample members attributed to the age variable. This study used the descriptive correlative approach and applied the study tools to a sample of (204) students who were chosen intentionally arbitrarely from different governorates in the Sultanate of Oman. The tools included two scales; first: the scale of social and ideological identity prepared by Benon and Adams, which was translated into Arabic by Abd al-Rahman (1998). Second: Watson Glaser critical thinking scale. The study concluded that the highest prevailing Status among the sample members in the social and ideological identities is the status of "achievement" followed by "moratorium", while the Status of both "diffusion" and "foreclosure" ranked third and fourth respectively in social identity, unlike the ideological identity, where "foreclosure" ranked third and followed "diffusion". With regard to the level of critical thinking, the study found that the sample members got "high" rate in the total sum. The results also showed a positive correlation between the Status of "achievement" in the social identity with the field of "conclusion" and the total sum of critical thinking, as well as a negative correlation between "foreclosure" in the social and ideological identities with "deduction" in the critical thinking. Moreover, there is an inverse correlation between "diffusion" in both identities with all fields of critical thinking, and between "foreclosure" in ideological identity with "conclusion" and the total sum of the critical thinking scale. However, there is no correlation between the rest of the identities-status with other fields of critical thinking. Through the results of the study, there were no statistically significant differences between both social and ideological identities attributed to the age variable excluding "moratorium" and "diffusion" in social identity; both in which differences were in favor of the age group (13-15). The results also showed that there are no statistically significant differences between the areas of critical thinking attributed to the age variable excluding "evaluation of arguments, classification, and the total sum" where in which differences were in favor of the age group (16-21).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف رتب الهوية الاجتماعية والأيديولوجية (الإنجاز، التعليق
الانغلاق التشتت) لدى الطلبة المقيمين في مراكز العلوم الشرعية الداخلية بسلطنة عمان، وإلى
اكتشاف مسـ اف مستوى التفكير الناقد لديهم، ومعرفة العلاقة بين رتب كل من الهويتين الاجتماعية
والأيديولوجية ومستوى التفكير الناقد، وإدراك الفروق بين رتب كل من الهويتين الاجتماعية
والأيديولوجية لدى أفراد العينة تبعا لمتغير العمر، واكتشاف الفروق في مستوى التفكير الناقد لدى
أفراد العينة تعزى لمتغير العمر.
وقد انتهجت هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، مطبقة أدوات الدراسة على عينة
قوامها (204) من الطلاب من مختلف محافظات سلطنة عمان، اختيروا بالطريقة العشوائية
وتضمنت الأدوات مقياسين: أولهما مقياس رتب الهوية الاجتماعية والأيديولوجية من إعداد بينون
وأدامز والذي ترجمه عبد الرحمن (1998)، ومقياس التفكير الناقد لواطسون جلاسر.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن أعلى رتبة سائدة بين أفراد العينة في الهويتين
الاجتماعية والأيديولوجية هي رتبة "الإنجاز" وتليها "التعليق"، وتأتي رتبتا "التشتت"
و"الانغلاق" في المرتبة الثالثة والرابعة على التوالي في الهوية الاجتماعية، بخلاف
الهوية الأيديولوجية فإن رتبة "الانغلاق" هي الثالثة وتتبعها رتبة "التشتت". وفيما يتصل
بمستوى التفكير الناقد فالدراسة توصلت إلى حصول أفراد العينة في المجموع الكلـ
على معدل "مرتفع"، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين رتبة
"الإنجاز" في الهوية الاجتماعية مع مجال الاستنتاج" والمجموع الكلـ للتفكير الناقد
ووجود علاقة ارتباطية سالبة بين "الانغلاق" في الهويتين الاجتماعية والأيديولوجية مع
"الاستنباط في التفكير الناقد، وكذلك العلاقة الارتباطية العكسية قائمة بين رتبة
"التشتت" في كلا الهويتين مع جميع مجالات التفكير الناقد، وبين الانغلاق في الهوية
الأيديولوجية مع "الاستنتاج" والمجموع الكلي لمقياس التفكير الناقد، ولا توجد علاقة
ارتباطية بين باقي رتب الهويتين مع باقي مجالات التفكير الناقد. ومن خلال نتائج
الدراسة تبيّن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في رتب الهوية الاجتماعية
والأيديولوجية حسب متغير العمر فيما عدا البُعدين التعليق، التشتت في الهوية
الاجتماعية جاءت لصالح الفئة العمرية (13) - (15) كما أبرزت النتائج وجود فروق
دالة إحصائيا بين مجالات التفكير الناقد تبعا لمتغير العمر في مجال تقويم الحجج
والتصنيف والدرجة الكلية لمستوى التفكير الناقد لصالح الفئة العمرية (16-21) دون
عداها من مجالات التفكير الناقد.
الانغلاق التشتت) لدى الطلبة المقيمين في مراكز العلوم الشرعية الداخلية بسلطنة عمان، وإلى
اكتشاف مسـ اف مستوى التفكير الناقد لديهم، ومعرفة العلاقة بين رتب كل من الهويتين الاجتماعية
والأيديولوجية ومستوى التفكير الناقد، وإدراك الفروق بين رتب كل من الهويتين الاجتماعية
والأيديولوجية لدى أفراد العينة تبعا لمتغير العمر، واكتشاف الفروق في مستوى التفكير الناقد لدى
أفراد العينة تعزى لمتغير العمر.
وقد انتهجت هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، مطبقة أدوات الدراسة على عينة
قوامها (204) من الطلاب من مختلف محافظات سلطنة عمان، اختيروا بالطريقة العشوائية
وتضمنت الأدوات مقياسين: أولهما مقياس رتب الهوية الاجتماعية والأيديولوجية من إعداد بينون
وأدامز والذي ترجمه عبد الرحمن (1998)، ومقياس التفكير الناقد لواطسون جلاسر.
وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن أعلى رتبة سائدة بين أفراد العينة في الهويتين
الاجتماعية والأيديولوجية هي رتبة "الإنجاز" وتليها "التعليق"، وتأتي رتبتا "التشتت"
و"الانغلاق" في المرتبة الثالثة والرابعة على التوالي في الهوية الاجتماعية، بخلاف
الهوية الأيديولوجية فإن رتبة "الانغلاق" هي الثالثة وتتبعها رتبة "التشتت". وفيما يتصل
بمستوى التفكير الناقد فالدراسة توصلت إلى حصول أفراد العينة في المجموع الكلـ
على معدل "مرتفع"، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين رتبة
"الإنجاز" في الهوية الاجتماعية مع مجال الاستنتاج" والمجموع الكلـ للتفكير الناقد
ووجود علاقة ارتباطية سالبة بين "الانغلاق" في الهويتين الاجتماعية والأيديولوجية مع
"الاستنباط في التفكير الناقد، وكذلك العلاقة الارتباطية العكسية قائمة بين رتبة
"التشتت" في كلا الهويتين مع جميع مجالات التفكير الناقد، وبين الانغلاق في الهوية
الأيديولوجية مع "الاستنتاج" والمجموع الكلي لمقياس التفكير الناقد، ولا توجد علاقة
ارتباطية بين باقي رتب الهويتين مع باقي مجالات التفكير الناقد. ومن خلال نتائج
الدراسة تبيّن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في رتب الهوية الاجتماعية
والأيديولوجية حسب متغير العمر فيما عدا البُعدين التعليق، التشتت في الهوية
الاجتماعية جاءت لصالح الفئة العمرية (13) - (15) كما أبرزت النتائج وجود فروق
دالة إحصائيا بين مجالات التفكير الناقد تبعا لمتغير العمر في مجال تقويم الحجج
والتصنيف والدرجة الكلية لمستوى التفكير الناقد لصالح الفئة العمرية (16-21) دون
عداها من مجالات التفكير الناقد.
Category
Theses and Dissertations