Document

أساليب التنشئة الأسرية كما يدركها طلبة دبلوم التعليم العام وعلاقتها بالتوافق النفسي لديهم في مدارس محافظة جنوب الباطنة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the nature of the relationship between the family upbringing methods and psychological adjustment, from the standpoint of the students of the general education diploma in South Batinah during the school year (2015/2016). The study sample consisted of 316 public education students from Musanaa, Barka, Wadi Al Maawel, 160 males and 156 females. Basic study sample was chosen in a random way. To achieve the purpose of the study, the researcher applied two measures: the first was family upbringing methods, and the second psychological adjustment scale for students. The study showed the following results: - Parental acceptance is the most common method of family upbringing as realized by general education diploma students in South Batinah schools. - Health and Family adjustment is the most common psychological adjustment method with the General Education Diploma studentsin South Batinah schools. - There were statistically significant differences at the significance level (0.05) among the family upbringing methods of the General Education Diploma students in South Batinah schools attributable to variable ranking in the family. - There were no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the family upbringing methods of the General Education Diploma students in South Batinah schools attributable to the following variables: (gender - the educational level of the father – the educational level of the mother - the status of the parents – family income ). - There were statistically significant differences at the significance level (0.05) in the psychological level of adjustment with the General Education Diploma students in South Batinah schools attributable to the social type variable in the family adjustment topic. - There were no statistically significant differences at the significance level (0.05) in the psychological adjustment with the General Education Diploma students in South Batinah schools attributable to the social type variable in the following themes: (social harmony - health adjustment - emotional adjustment). - There were statistically significant differences at the significance level (0.01) between the family upbringing methods as realized by General Education Diploma students in South Batinah schools, and their psychological adjustment. - it is possible to predict the degree of contribute of the family upbringing methods to achieving psychological adjustment with the General Education Diploma students in South Batinah. The Researcher recommended that it is necessary to guide and educate parents about the best methods of family upbringing, and the establishment of family guidance centers to provide educational, social and psychological services for students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين أساليب التنشئة الأسرية والتوافق النفسي، من وجهة نظر طلبة دبلوم التعليم العام بمحافظة جنوب الباطنة خلال العام الدراسي( 2014/ 2010م). وقد تكونت عينة الدراسة من (316) طالبا وطالبة، من طلبة دبلوم التعليم العام بمدارس ولايات محافظة جنوب الباطنة في ثلاث ولايات من المحافظة وهي: ولاية المصنعة- ولاية بركاء - ولاية وادي المعاول. منهم (160) طالبا، و (156) طالبة، وقد اختيرت عينة الدراسة الأساسية بالطريقة العشوائية. ولتحقيق أغراض الدراسة قام الباحث بتطبيق مقياسين: الأول مقياس أساليب التنشئة الأسرية، والثاني مقياس التوافق النفسي للطلبة، وأظهرت الدراسة النتائج الآتية: - أن أسلوب التقبل الوالدي أكثر أساليب التنشئة الاسرية شيوعا كما يدركها طلبة دبلوم التعليم العام في مدارس محافظة جنوب الباطنة. - أن التوافق الصحي والأسري هما أكثر أساليب التوافق النفسي شيوعا لدى طلبة دبلوم التعليم العام في مدارس محافظة جنوب الباطنة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 >a) بين أساليب التنشئة الأسرية لدى طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة جنوب الباطنة عزي لمتغير الترتيب في الأسرة. - عدم جود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05 >a) بين أساليب التنشئة الأسرية لدى طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة جنوب الباطنة تعزى للمتغيرات الآتية: (النوع الاجتماعي المستوى التعليمي للأب- المستوى التعليمي للأم - حالة الأبوين - دخل الأسرة). - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى التوافق النفسي لدى طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة جنوب الباطنة تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في محور التوافق الأسري. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مستوى التوافق النفسي لدى طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة جنوب الباطنة تعزي لمتغير النوع الاجتماعي في المحاور الآتية: (التوافق الاجتماعي التوافق الصحي- التوافق الانفعالي). - وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0.01>a) بين أساليب التنشئة الأسرية كما يدركها طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة جنوب الباطنة والتوافق النفسي لديهم. - إمكانية التنبؤ بدرجة اسهام أساليب التنشئة الأسرية في تحقيق التوافق النفسي لدى طلبة دبلوم التعليم العام بمحافظة جنوب الباطنة.
هذا وقد أوصى الباحث بضرورة إرشاد الوالدين وتوعيتهم بأفضل أساليب التنشئة الأسرية، والعمل على إنشاء مراكز إرشاد وتوجيه أسري تقوم بتقديم خدمات تربوية وتعليمية واجتماعية ونفسية للطلبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
4
0
الكيومي, خالد بن عبد الله بن ناصر.
جامعة صحار.
2018