Document

العلاقة بين المشاركة في الأنشطة المدرسية والتوافق النفسي لدى طلاب الصف التاسع بولاية السيب.

Identifier
الكيومي, خالد بن عبد الله بن ناصر (2018). العلاقة بين المشاركة في الأنشطة المدرسية والتوافق النفسي لدى طلاب الصف التاسع بولاية السيب (رسالة ماجستير، جامعة صحار, صحار, عمان).
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to determine whether there is a statistically significant relationship between variables: Participation in the activities and psychological compatibility among ninth graders in the state of Seeb. The study sample consist of 320 students. Study tools were participation in the school activities questionnaire which content validity was measured, and psychological adjustment scale provided by (Mohammed,2015). The content validity of the scale was measured, internal consistency reliability was measured by using Cronbach equation, the results showed accepted reliability r=0.925. The most important findings of the study were positive relationship between school activities and psychological adjustment, and the results of the study indicated that there were statistically significant differences in psychological compatibility due to the type of school activity. In the light of the previous findings, this study recommended the necessity of activating the role of the school in the areas of activities and convincing parents of their educational importance to encourage their children to participate in various programs. In addition of the need to benefit from the private sector in supporting the activities of student activity and highlighting the activities through the provision of supporting programs and means and equipment. In addition to conducting, a scientific study aimed at identifying the relationship between school activities and psychological and social adjustment with other variables.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عما إذا كانت توجد علاقة دالة إحصائيا بين متغيري : الأنشطة
المدرسية، والتوافق النفسي لدى طلاب الصف التاسع بولاية السيب. تكونت عينة الدراسة من 320
طالبا ، طبقت عليهم أداتا الدراسة وهما: استبانة الأنشطة المدرسية للباحث، وتم قياس صدق
محتواها، بالإضافة إلى مقياس التوافق النفسي من إعداد . (mohammed,2015) وتم قياس صدق المقياس ثم حساب ثبات الاتساق الداخلي باستخدام معادلة ألفالكرونباخ
r= 0.925 من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة وجود علاقة طردية موجبة بين الأنشطة المدرسية
والتوافق النفسي، كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة احصائيا في التوافق النفسي تعزى
لنوع النشاط المدرسي. وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة الحالية ضرورة تفعيل دور
المدرسة في مجالات الانشطة واقناع أولياء الأمور بأهميته التربوية لتشجيع ابنائهم على المشاركة
في برامجه كما أوصت بضرورة الاستفادة من القطاع الخاص في دعم فعاليات النشاط الطلابي
وإبراز المناشط من خلال تقديم البرامج الداعمة والوسائل والتجهيزات. بالإضافة إلى إجراء دراسة
علمية تهدف إلى التعرف على علاقة الأنشطة المدرسية والتوافق النفسي والاجتماعي بمتغيرات
أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الغزالي, خالد بن علي بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2014