Document
استخدام نموذج راش في بناء و معايرة اختبار المهارات في الرياضيات للصف العاشر في محافظة مسقط بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to use Rasch's Dichotomous Model to construct and calibrate a Mathematical Skills Test, and to ensure that Rasch Model's assumptions were fulfilled in the data. It also aimed to estimate Rasch model parameters (Items difficulty, and person's ability). To conduct the study, the researcher constructed a test measuring basic mathematical skills for tenth grade. The test consisted of 80 items; 40 multiple-choice items, and 40 short answer items. It was conducted on a sample of 494 male and female students from Grade 10 in Muscat region schools in 2009/2010. The SPSS, WINSTEPS and ITEMAN programs were used for statistical analysis of the data. Classical psychometric parameters were obtained and factor analysis was carried out in order to investigate Unidimensionality in the test. In addition, model-fit analysis was performed by WINSTEPS in order to examine the unfit items and persons. The results indicated that the assumptions of Rasch Model were not violated in the Mathematical Skills Test for Tenth Grade in the Sultanate of Oman. The test results satisfied unidimensionality and local independence of measurement. Unfit Items and persons were deleted according to model-fit analysis. These indicators showed that the average of item difficulties for this test was greater than the average of the ability estimates of the study sample, Moreover, the values of the standard error of ability estimates were low, which gave an indication of the accuracy of the ability estimates of the study sample and locating the persons positions on the ability scale. The researcher utilized the information function in choosing the best items to select the top 10% of students, which were 40 Items after taking into consideration the relative weights for each domain in order to preserve the structure of the test and its content validity. The researcher concluded that the model which is applied in this study was the Rasch Model; and its assumptions wereinvestigated in the data of Skills' Test in Mathematics for the grade tenth in the Sultanate of Oman.Consequently, the researcher reached the worthiness of Rasch model on test's data and the model assumptions, and utilizing this model to construct a test has a certain specification depend on its purpose.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استخدام نموذج راش في بناء ومعايرة اختبار المهارات في الرياضيات للصف العاشر، والتأكد من توافر فرضيات النموذج على البيانات المستمدة من هذا الاختبار، كما هدفت الدراسة إلى تقدير معالم نموذج راش (صعوبة المفردات، وقدرة الأفراد) لهذا الاختبار. ولتحقيق ذلك، قام الباحث ببناء اختبار يقيس مستوى المهارات الأساسية لمادة الرياضيات لطلاب الصف العاشر، وتكون الاختبار من (۸۰) مفردة: (40) مفردة منها من نوع الاختيار من متعدد، و(40) مفردة من نوع الإكمال، وتم تطبيق الاختبار على عينة تكونت من (494) طالب وطالبة من الصف العاشر بمحافظة مسقط بسلطنة عمان في العام الدراسي 2009/2010 م. وتم استخدام البرمجيات الإحصائية التالية لتحليل البيانات: برنامج (WINSTEPS)، وبرنامج (SPSS)، وبرنامج (ITEMAN)، وتم استخراج الخصائص السيكومترية الكلاسيكية، وحذف المفردات ذات معاملات التمييز السالبة أو المنخفضة مع معاملات صعوبة منخفضة، ثم إجراء التحليل العاملي الاستكشافي للتحقق ما إذا كان الاختبار يقيس سمة واحدة (المهارات في الرياضيات كما هو مفترض، وإجراء تحليلات الملاءمة ( model - fit analysis) من خلال برنامج (WINSTEPS)، وحذف المفردات والأفراد غير الملائمين لنموذج راش. وقد أشارت النتائج إلى تحقق افتراضات نموذج راش لاختبار المهارات في الرياضيات للصف العاشر بسلطنة عمان، وتم التأكد من أن الاختبار المهارات في الرياضيات يحقق خاصية أحادية البعد، وفرضية استقلالية القياس، وتم حذف المفردات والأفراد التي لا تتلاءم بياناتها مع نموذج راش من خلال إحضاء الملاءمة التباعدي، وقد بینت هذه المؤشرات إلى أن مدي الصعوبة لمفردات هذا الاختبار أكبر من مدى القدرة العينة الدراسة، وكانت قيم الخطأ المعياري لتقديرات القدرة منخفضة تعطي مؤشرا عن دقة تقديرات القدرة لعينة الدراسة وتحديد مواقع الأفراد على متصل القدرة. وقد وظف الباحث دالة المعلومات (information function) لاختيار أفضل المفردات الانتقاء أعلى 10% من الطلبة، واستقر الباحث على 40 مفردة، وقد راعی الأوزان النسبية لكل مجال حفاظا على بنية الاختبار وصدق محتواه. وعليه توصل الباحث إلى صلاحية نموذج راش على بيانات الاختبار من حيث تحقق فرضيات النموذج وإمكانية توظيف النموذج لبناء اختبار بمواصفات معينة حسب غرض الاختبار.
Category
Theses and Dissertations