Document

فاعلية استخدام تطبيقات الهواتف النقالة في تدريس الدراسات الاجتماعية على التحصيل و تنمية مهارات عمليات العلم لدى طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان.

Identifier
العميري, سلطان بن سالم بن شيخان (2017). فاعلية استخدام تطبيقات الهواتف النقالة في تدريس الدراسات الاجتماعية على التحصيل و تنمية مهارات عمليات العلم لدى طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed at investigating the effectiveness of using mobile applications on teaching social study to develop grade ten students' achievements and improve science process skills. The researcher used a quasi-experimental research and the study sample consisted of 50 male students. The sample was equally divided into one experimental and one control group (each consisted of (25) male students). The experimental group was taught by mobile applications while the control group was taught by the normal method. Data were collected by using three instruments: achievement test consisted of (22) questions, science process skills test consisted of (19) questions and attitudes scale consisted of (17) items distributed into (3) domains. The validity of these instruments was checked by a panel of judges and reliability was examined by using Alpha-Cronbach which was (713) for achievement test, (731) for science process skills test and (831) for the attitudes scale. The results of the study showed statistical significant differences at the level (a=0.05) between the means of experimental group and control group in favor to experimental groups in achievement and science process skills. The results also revealed that experimental group's students had positive attitudes towards using mobile applications in teaching social study. The researcher recommended using mobile applications in the field due to its importance in providing supportive and encouraging learning environment.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استخدام تطبيقات الهواتف النقالة في تدريس الدراسات الاجتماعية على التحصيل وتنمية مهارات عمليات العلم لدى طلاب الصف العاشر بسلطنة عمان، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي لتحقيق أهدافه، وتكونت عينة الدراسة من (50) طالبا من طلاب الصف العاشر الأساسي بمدرسة حفص بن راشد، تم تقسيمها إلى عينتين: المجموعة التجريبية، وتكونت من (25) طالبا، والضابطة وتكونت من (25) طالبا، حيث تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام تطبيقات الهواتف النقالة، في حين تم تدريس المجموعة الضابطة بالطرق السائدة، وتم التحقق من تكافؤ المجموعتين من خلال تطبيق قبلي لاختبار التحصيل واختبار مهارات عمليات العلم
ولجمع البيانات استخدم الباحث ثلاث أدوات: اختبار التحصيل، الذي تكون من (22) سؤة، واختبار مهارات عمليات العلم، الذي تكون من (19) سؤال ومقياس الاتجاه نحو استخدام تطبيقات الهواتف النقالة، الذي تكون من (17) فقرة موزعة على (3) محاور، تم التأكد من صدقهما من قبل المحكمين، ومن ثباتهما بحساب معامل الثبات للاتساق الداخلي له بطريقة كرونباخ- ألفا ( Alpha- Cronbach )، حيث بلغ لاختبار التحصيل (713.)، بينما بلغ معامل الثبات لاختبار مهارات عمليات العلم (731)، ومعامل ثبات مقياس الاتجاه (831.)
وكشفت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى الدلالة ( 0. 05=a) بين متوسطي عينتي الدراسة في اختبار التحصيل واختبار مهارات عمليات العلم لصالح المجموعة التجريبية، حيث أسهمت تطبيقات الهواتف النقالة في رفع مستوى التحصيل وتنمية مهارات عمليات العلم لديهم، وتنمية الاتجاه نحو استخدام تطبيقات الهواتف النقالة، وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة توظيف تطبيقات الهواتف النقالة على نطاق أوسع في العلمية التعليمية وتوضيح أهميتها وفاعليتها في توفير بيئة تعليمية غنية ومشجعة لتعلم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018