Document

‫استخدامات طلبة جامعة السلطان قابوس لشبكات التواصل الإجتماعي الإلكترونية و الإشباعات المتحققة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to describe and interpret the uses and gratifications of online social networks (OSN) by the Sultan Qaboos University's students, using a questionnaire of a quota sample of 394 volunteer of undergraduate students, during spring 2013. The study concluded that YouTube is the most network used by the respondents, followed by Google Plus, Facebook, Twitter and Instagram. The study indicated that subjects recreational, cultural and social issues are most preferred topics, and that the pages of friends, and Sultan Qaboos Unversity's pages are the most pages followed by the majority of the sample. The results showed that students depends on OSN to communicate, access news and information, and to exercise the freedom of expression. These networks motivate the respondents to participate and interact. The study revealed that most of the male respondents present their real names on OSN. The results showed that the use of these networks does not exceed three hours per day for most respondents, and the use of on OSN reduced the use of other media. The study results indicated that the most important uses of OSN are: curiosity, search for news and information, and the most important gratifications are: access to news and information, communicate with friends, and entertainment.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى وصف وتفسير استخدامات طلبة جامعة السلطان قابوس الشبكات التواصل الإجتماعي الإلكترونية والإشباعات المتحققة، اعتمادا على مدخل الاستخدامات والإشباعات، وباستخدام منهج المسح الإعلامي، لعينة حصصية من 4 39متطوعا من طلبة جامعة السلطان قابوس لمرحلة البكالوريوس، في فصل الربيع ۲۰۱۳. وخلصت الدراسة إلى أن يوتيوب أكثر شبكات التواصل الإجتماعي الإلكترونية استخداما لدى المبحوثين، يليه جوجل بلس، وفيسبوك، وتويتر، وأن الموضوعات الأكثر تفضيلا على هذه الشبكات هي الموضوعات الترفيهية والثقافية والاجتماعية، وأن هذه الشبكات يعتمد عليها المبحوثون للتواصل، والحصول على الأخبار والمعلومات، وممارسة حرية الرأي والتعبير. وكشفت نتائج الدراسة أن معظم المبحوثين الذكور يفصحون عن أسمائهم الحقيقية بينما تتحفظ عليها معظم المبحوثات، وأن استخدام هذه الشبكات لا يتجاوز ثلاث ساعات يوميا، وأن استخدامها قلل من استخدام وسائل الإعلام الأخرى. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن أهم دوافع استخدام المبحوثين لشبكات التواصل الاجتماعي الإلكترونية، تلخصت في: حب الاستطلاع، والبحث عن الأخبار والمعلومات. وأما أهم الإشباعات المتحققة من ذلك الاستخدام، فهي: الحصول على الأخبار والمعلومات، والتواصل مع الأصدقاء، والتسلية.
Category
Theses and Dissertations