Document

اثر المحاكاة الحاسوبية في التحصيل في الفيزياء وتنمية التفكير الفراغي لدى طالبات الصف الحادي عشر

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effect of computer based simulation in physics achievement and spatial thinking among grade eleven female students. The sample of the study consisted of (64) female students enrolled in grade eleven in Basic Education school in Al- Batina North Region. The sample was split up into two groups: control group (N=32), and was taught by the conventional method and the experimental group (N=32), and was taught using the computer based simulation method. To answer the research questions, two tests were administered. While, the first test was a physics test, consisting of (22) subjective and essay questions, the second was a spatial thinking test, and was codified and applied for Oman. Validity of both tests were checked through a panel of judges whereas, the reliabilities were carried out by consistency type of reliability using Alfa cronbach method, giving value of (0.81) and (0.87) respectively. Such reliability values are consented for the purpose of the study. The results revealed the followings: - There are significant differences between the experimental and the control group in physics achievement test in favor of the experimental group. - There are no significant differences between the two groups in the spatial thinking test. - There is an interaction between the teaching technique (simulation) and the academic level in favor of students with good achievement. Eventually, the researcher proposed several recommendations for science educators; such as: training science teachers and supervisors necessary techniques to address simulation in their teaching. The researcher also suggests tackling more research in such area.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر المحاكاة الحاسوبية في تحصيل مادة الفيزياء ونتمية التفكير الفراغي لدى طالبات الصف الحادي عشر من التعليم الأساسي، وقد تكونت عينة الدراسة من (64) طالبة من طالبات الصف الحادي عشر بمنطقة الباطنة شمال، وقسمت عينة الدراسة إلى (۳۲) طالبة مثلن المجموعة التجريبية والتي درست وفق برنامج المحاكاة الحاسوبية و(۳۲) طالبة مثلن المجموعة الضابطة ودرسن بالطريقة السائدة، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد اختبار تحصيلي مكون من (۲۲) فقرة تسضمن أسئلة موضوعية ومقالية، وتم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معادلة كرونباخ ألفا، وبلغت قيمة معامل ثبات الاختبار التحصيلي (۰٫۸۱) مما يعد مؤشرا مقبولا لأغراض الدراسة، واختبار التفكير الفراغي دوران الأشكال والذي تم تقنينه وتطبيقه في سلطنة عمان وبلغت قيمة الثبات له (۱۰۸۷)وهي قيمة مقبولة لأغراض الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الأتية:
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية .
والضابطة في الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
• عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التفكير الفراغي. و وجود تفاعل دال إحصائيا بين طريقة التدريس (المحاكاة، السائدة والمستوى الأكاديمي للطالبات؛ حيث كانت الاستفادة من المحاكاة الحاسوبية للطالبات ذوات المستوى الجيد أعلى من الطالبات ذوات المستوى المتوسط والضعيف. وفي ضوء النتائج السابقة، خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها نشر ثقافة المحاكاة الحاسوبية وأهميتها بين جميع العاملين في حقل التربية لاسيما المعلمين، والمشرفين التربويين؛ وذلك من خلال عقد الورش التدريبية لهم التي توضح لهم كيفية تفعيلها في المواقف الصفية، كما أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات عنها خاصة على الطلاب المتأخرين دراسيا ضمن برنامج مخطط له.
Category
Theses and Dissertations