Document

أثر المناخ التنظيمي في السلوك الإبتكاري لدى الإداريين في كليات العلوم التطبيقية في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to identify The Impact of the Organizational Climate on The Creative Behavior among the Administrators in the Colleges of applied Science in the Sultanate of Oman through: explaining the characteristics of the organizational climate as well as the creative behavior and their effects. And also the According to the type and Qualification and years of job experience and place of applied Science of the Colleges. And to achieve the objectives of the study, we have used the descriptive approach. Through the preparation of (60) paragraph questionnaire divided in to two fields, The first field divided in to four Axes related the reality of the Organizational Climate: the relationship between the Administrators and decision making process, incentives, training, and qualifying. And The second field was related to the reality of creative behavior. The questionnaire was distributed to (513) administrative, It has been Retrieved (224) questionnaire. After Statistical data treatment using the statistical package (spss), the study has reached a variety of results including: The correlation between the organizational climate and the creative behavior of the Colleges of applied Science in the Sultanate of Oman. Also, the study has shown a statistically significant presence of distinctions (0.052a) of the reality of organizational climate in the applied science Colleges which actually means that the organizational climate reflects the creative behaviors which turn affect the qualification and the University of Applied Science. And the lack of statistically significant difference means the change in the type of career but also not only in the work experience. Furthermore, the reality of Organizational Climate for Administrates In the Applied Science Faculties was average in its themes, except there related to relationship between the functionaries in the faculty which was excellent as for the creative behavior, it cause in an average level. As for their concerning promotions and incentives, was the less axes correlation between the two fields. In fact the standards of upgrading workers in the Colleges cannot be accomplished according to the standard of excellence and efficiency but according to the years of work. The summary of the research was to put a number of recommendations includes: first, creating a future plans about creative people through making training courses aimed at increasing their creative behavior or making competitions to motivate them. Second, the ministry of higher education should delegate the same powers to the Colleges of applied science especially in the field of incentives and training courses to enhance motivation. Add to that, it is necessary to workshops as well as training courses for organize administrators to increase their creative behavior and to help them acquire the skills and knowledge they need.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر المناخ التنظيمي في السلوك الابتكاري لدى الإداريين في كليات العلوم التطبيقية في سلطنة عمان، وذلك من خلال بیان واقع المناخ التنظيمي والسلوك الابتكاري وبيان الأثر الناتج عنه، وكذلك الأفراد المجتمع وفق متغيرات النوع والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة الوظيفية ومكان كلية العلوم التطبيقية.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي من خلال إعداد استبانة تتكون من (10) فقرة، موزعة على مجالين: انقسم المجال الأول إلى أربعة محاور تتعلق بواقع المناخ التنظيمي وهي: العلاقة بين العاملين وعملية اتخاذ القرار والمكافآت والحوافز والتدريب والتأهيل، بينما تعلق المجال الثاني بواقع السلوك الابتكاري، وتم توزيع الاستبانة على مجتمع الدراسة البالغ عدده (513) إداريا ، استرجعت منها (224) استبانة.
وبعد معالجة البيانات إحصائيا وباستخدام الرزمة الإحصائية SPSS ،وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها: وجود علاقة ارتباطيه بين المناخ التنظيمي والسلوك الابتكاري في كليات العلوم التطبيقية في سلطنة عمان، كذلك أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( a<0.05) لواقع المناخ التنظيمي في السلوك الابتكاري يعزی لمتغيري المؤهل العلمي وكلية العلوم التطبيقية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغيرات النوع وسنوات الخبرة الوظيفية، كما أن واقع المناخ التنظيمي لدى الإداريين في كليات العلوم التطبيقية جاء بدرجة متوسطة في محاوره الثلاثة ما عدا محور العلاقة بين العاملين في الكلية والذي جاء بدرجة كبيرة، أما واقع السلوك الابتكاري فقد جاء بدرجة متوسطة ، وأن أقل المحاور ارتباطا بين المجالين جاء في محور المكافآت والحوافز حيث أن معيار ترقية العاملين لا يتم وفق معيار التميز والكفاءة بل حسب سنوات الخبرة مما جعل استجابات المجتمع تأتي قليلة خاصة عند قلة منح الأفكار المبتكرة مكافآت خاصة.
وخلصت الدراسة إلى وضع مجموعة من التوصيات كان من أهمها: وضع خطط مستقبلية تهتم بالمبتكرين سواء من خلال القيام بدورات لتنمية السلوك الابتكاري لديهم أو وضع مسابقات لتحفيزهم على الابتكار، وأن تفوض وزارة التعليم العالي بعض الصلاحيات لكليات العلوم التطبيقية خاصة في مجال الحوافز والتدريب لضمان الابتكار والاهتمام بالنتائج التي ترتبت عليها، وضرورة إعداد ورش ودورات تدريبية للإداريين تختص بتنمية السلوك الابتكاري لديهم وإكسابهم المهارات والمعارف التي يحتاجون إليها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
الكركي, خالد.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2007
Theses and Dissertations
1
0
‫الكلباني،, فهد بن عبدالله بن سالم
جامعة السلطان قابوس
2011