Document

درجة توافر أبعاد المرونة التنظيمية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بتمكين المعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.

Other titles
The degree of availability of the dimensions of Organizational Flexibility among the principals of basic education schools and its relation to the level of Teachers' Empowerment
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aims at acquainting the degree of dimensions availability of organizational flexibility of basic education schools principals and its relation to the level of teachers' empowerment. The study follows the descriptive curriculum using questionnaire in all information and was applied practically on samples of (411) male and female teachers. The study deduced a variety of results, the most important of these was that the degree of dimensions availability of organizational flexibility was at high level, the first rank community partnership and in the second rank self censorship, it came in the third rank information and knowledge and in the fourth rank teamwork and in the final rank human resource. The results of the study revealed that there are no statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05) in the responses of the study sample of teachers to the degree of dimensions availability of organizational flexibility attributed to the variables of gender. But there are statistically significant differences attributed in the variables of scientific qualification for bachelor's degree and years of experience for more than 10 years. The results of the study showed that the level of teachers' empowerment in the fields of study as a whole was at high level. The first rank is independence and freedom to work and in the second rank creativity at work; it came in the third rank professional development and in the final rank participates in decision making. The results of the study revealed that there are no statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05) in the responses of the study sample of teachers to the level of teachers' empowerment attributed to the variables of gender. But there are statistically significant differences attributed in the variables of scientific qualification for bachelor's degree and years of experience for more than 10 years. The results of the study found a positive correlation and statistically significant relationship between the degree of organizational flexibility and the level of teachers' empowerment.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية التعرف إلى درجة توافر أبعاد المرونة التنظيمية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي، وعلاقتها بتمكين المعلمين في محافظة الداخلية بسلطنة عمان، وقد اثبت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات، وتم تطبيقها على عينة مكونه من (411) معلم ومعلمة. وتوصلت الدراسة إلى نتائج؛ أهمها: كانت درجة توافر أبعاد المرونة التنظيمية لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة الداخلية بالنسبة الأبعاد الدراسة ككل ضمن الدرجة المرتفعة، وجاء في المرتبة الأولى بعد الشراكة المجتمعية، وفي المرتبة الثانية جاء بعد الرقابة الذاتية، أما بعد المعلومات والمعرفة فقد جاء في المرتبة الثالثة، وفي المرتبة الرابعة جاء بعد العمل الجماعي، وجاء بعد الموارد البشرية في المرتبة الأخيرة وجميعها بدرجة مرتفعة. كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين لدرجة توافر أبعاد المرونة التنظيمية لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية تعزي لمتغير الجنس، ولكن وجدت هذه الفروق في متغير المؤهل العلمي لصالح حملة البكالوريوس، وفي متغير سلوات الخبرة، ولصالح الخبرة أكثر من 10 سنوات. كما أظهرت نتائج الداخلية بسلطنة عمان بالنسبة لمجالات الدراسة ككل كان ضمن الدرجة المرتفعة، وجاء في المرتبة الأولى بعد الاستقلالية وحرية العمل بمستوى مرتفع، وفي المرتبة الثانية جاء بعد العمل الإبداعي بمستوى مرتفع، وفي المرتبة الثالثة جاء بعد الإنماء المهني بمستوى مرتفع، أما بعد المشاركة في اتخاذ القرار فقد جاء في المرتبة الرابعة والأخيرة وبدرجة متوسطة. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (α ≤ 0.05) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين لمستوى تمكينهم في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية تعزي لمتغير الجنس، ولكن وجدت هذه الفروق في متغير المؤهل العلمي لصالح حملة البكالوريوس، وفي متغير سنوات الخبرة ولصالح الخبرة أكثر من 10 سنوات. وقد حصلت نتائج الدراسة أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة وكالة إحصائيا بين درجة توافر أبعاد المرونة التنظيمية لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي ومستوى تمكين المعلمين. أوصت الدراسة بعديد من التوصيات، أهمها: تضمين المرونة التنظيمية لمديري المدارس، وتمكين المعلمين في موضوعات برامج الإنماء المهني على مستوى وزارة التربية والتعليم (المتمثل في المعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين)، ومستوى المديريات العامة للتربية والتعليم المتمثلة في مراكز التدريب)، ومنح السلطات التعليمية ومديري المدارس مزيدا من السلطات والصلاحيات؛ ليتمكنوا من تمكين المعلمين بمدارسهم، وزيادة اتباع مديري المدارس للأساليب الديمقراطية التشاركية في إدارة مدارسهم، وإتاحة الفرص المتنوعة للمعلمين؛ للمشاركة في صنع القرارات، وتولي قيادة مهام ومسؤوليات محددة من خلال عمليات التفويض والتمكين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010