Document

أثر القراءات الخارجية في تدريس التاريخ على التحصيل و بقاء أثر التعلم لدى طالبات الصف الثاني الثانوي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at examining the effect of using supplementary readings in teaching history on Achievement and Retention of second secondary grade female students. The sample consisted of (135) second secondary female students. The sample was divided into two groups: The experimental group which was taught using supplementary reading, consisted of (69) students. The second group was the control group which was taught by the normally used methods, consisted of (66) students. To gather the information, test consisted of (50) items was used. The validity of the test was established through repeated reviews by different judges. In the light of their reviews the test was re-written. The reliability was determined through Chronbach's Alpha coefficient for internal consistency which gave the value of (0.84). The statistical analysis of the post test showed there were significant differences between the group means at (a = 0.01) level due to treatment in favor of the experimental group. and the statistical analysis of the retention test showed there were significant differences between the groups at (a = 0.01) level also in favor of the experimental group. Finally, in light of the results of this study, the researcher made several recommendations in the field of curricula, teachers and teaching methods.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أثر القراءات الخارجية في تدريس التاريخ على التحصيل الفوري والمؤجل لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۳۰) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي. وقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين: تجريبية وعدد طالباتها (۶۹) طالبة من مدرسة: أم حبيبة للتعليم العام وضابطة (66) طالبة من مدرسة: ودام الغاف للتعليم العام. وقد درست المجموعة التجريبية باستخدام القراءات الخارجية، أما المجموعة الضابطة فقد درست بالطريقة المعتادة.
ومن أجل جمع البيانات اللازمة للدراسة تم إعداد اختبار تحصيلي مكون من (50) فقرة، وتم التحقق من صدق محتوى الاختبار من خلال عرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثباته عن طريق معامل الفا كرونباخ للاتساق الداخلي، وقد بلغت قيمة هذا المعامل( ۸۶ و .).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
الرواحي، علي بن سليمان.
جريدة عمان.
2024-11-28
Journal articles
0
0
الإدريسي, مزوار.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
Theses and Dissertations
0
0
السعدية, فاطمة بنت حمود بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2001
Theses and Dissertations
0
0
‫المياحي،, لقمان بن خلفان بن أحمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2006
Theses and Dissertations
0
0
الاغبري, سيف بن يوسف بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2001