وثيقة

أثر القراءات الخارجية في تدريس التاريخ على التحصيل و بقاء أثر التعلم لدى طالبات الصف الثاني الثانوي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2004
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed at examining the effect of using supplementary readings in teaching history on Achievement and Retention of second secondary grade female students. The sample consisted of (135) second secondary female students. The sample was divided into two groups: The experimental group which was taught using supplementary reading, consisted of (69) students. The second group was the control group which was taught by the normally used methods, consisted of (66) students. To gather the information, test consisted of (50) items was used. The validity of the test was established through repeated reviews by different judges. In the light of their reviews the test was re-written. The reliability was determined through Chronbach's Alpha coefficient for internal consistency which gave the value of (0.84). The statistical analysis of the post test showed there were significant differences between the group means at (a = 0.01) level due to treatment in favor of the experimental group. and the statistical analysis of the retention test showed there were significant differences between the groups at (a = 0.01) level also in favor of the experimental group. Finally, in light of the results of this study, the researcher made several recommendations in the field of curricula, teachers and teaching methods.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أثر القراءات الخارجية في تدريس التاريخ على التحصيل الفوري والمؤجل لدى طالبات الصف الثاني الثانوي، وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۳۰) طالبة من طالبات الصف الثاني الثانوي. وقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين: تجريبية وعدد طالباتها (۶۹) طالبة من مدرسة: أم حبيبة للتعليم العام وضابطة (66) طالبة من مدرسة: ودام الغاف للتعليم العام. وقد درست المجموعة التجريبية باستخدام القراءات الخارجية، أما المجموعة الضابطة فقد درست بالطريقة المعتادة.
ومن أجل جمع البيانات اللازمة للدراسة تم إعداد اختبار تحصيلي مكون من (50) فقرة، وتم التحقق من صدق محتوى الاختبار من خلال عرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثباته عن طريق معامل الفا كرونباخ للاتساق الداخلي، وقد بلغت قيمة هذا المعامل( ۸۶ و .).
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الرواحي، علي بن سليمان.
جريدة عمان.
2024-11-28
مقالات الدوريات
0
0
الإدريسي, مزوار.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, فاطمة بنت حمود بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2001
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫الحامدي،, ماجد بن علي بن سيف.‬
جامعة السلطان قابوس
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫المياحي،, لقمان بن خلفان بن أحمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2006
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الاغبري, سيف بن يوسف بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2001