Document
أثر التدريب على تأكيد الذات في رفع الكفاءة الذاتية ومفهوم الذات لدى الطلاب المساء إليهم في محافظة مسقط.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims to explore the effectiveness of the training program on self-assertion in raising self-efficacy and self-concept among students abused in Mohammed bin Sheikhan Al-Salmi school and Almabailah South School. To achieve this goal, a scale of abuse, a scale of self assertion, and a scale of self-concept have been applied. Research individuals also have been divided randomly into four groups, two experimental groups and two control groups. Each group consisted of 15 students. However, when the statistical analyzes took place, the two experimental groups became one group and the two control groups become one group as well. This was done in order to increase the number of study individuals, and to reduce the possibility of error. To achieve the objectives of the study, the researcher sought to design a training program in self-assertion which consisted of (14) training sessions ,one session per week and each session was about an hour in length. A post application of the self-efficacy and self-concept scales and the follow-up which was done one week after the post-test were then conducted. The results indicated the presence of morphological differences between the arithmetic means of the post application and the follow-up application of self-efficacy and self-concept scales. However, these differences are not statistically significant as the level of significance was less than (0.05). the results also indicated the presence of statistically significant differences at the level of significance (less than 0.05) between the averages of the two study groups in the follow-up application of the scale of self-efficacy which is attributed to the program, that is based on the strategy of self-assertion, compared with the control group and the experimental group that used the strategy of self-assertion. There were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the averages of the two study groups neither in post application of the two scales of self-efficacy, and self-concept, nor in the follow-up application of the scale of self-concept and that is attributed to the program, which is based on the strategy of self-assertion, compared with the control group. The results also showed a lack of statistically significant differences at the level of significance (less than 0.05) between averages of male and female in each group of the two study groups (experimental and control), in the two applications posttest and follow-up for both scales self-efficacy and self-concept. This actually indicates that the program, which is based on the strategy of self-assertion did not affect the performance of male and female in each of the two scales self-efficacy and self-concept. Finally, the results showed a strong positive relationship that is statistically significant at the level of significance (less than 0.05) between the scales of self-efficacy and self-concept in the pre and post applications and follow-up.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مدى فعالية برنامج التدريب على تأكيد الذات في رفع الكفاءة الذاتية ومفهوم الذات لدى الطلبة المساء إليهم بمدرستي محمد بن شيخان السالمي، ومدرسة المعبيلة الجنوبية، ولتحقيق هذا الهدف تم تطبيق مقياس الإساءة، ومقياس الكفاءة الذاتية، ومقياس مفهوم الذات، تم تقسيم أفراد الدراسة عشوائيا إلى أربع مجموعات، مجموعتين تجريبيتين ومجموعتين ضابطتين، تكونت كل مجموعة من (15) طالبا وطالبة، أما عند التحليلات الإحصائية فقد عملت المجموعتين التجريبيتين كمجموعة واحدة، وكذلك المجموعتين الضابطتين أصبحتا مجموعة واحدة. وقد تم هذا الإجراء بهدف زيادة عدد أفراد الدراسة، والتقليل من احتمال الخطأ، ولتحقيق أهداف الدراسة عملت الباحثة على بناء برنامج تدريبي في تأكيد الذات الذي تكون من (17) جلسة تدريبية بواقع جلسة واحدة في كل أسبوع، ومدة كل جلسة ساعة تقريبا، وتم بعد ذلك تطبيق بعدي لمقياس الكفاءة الذاتية ومقياس مفهوم الذات وقياس المتابعة الذي أجري بعد أسبوع من الاختبار البعدي.
أشارت النتائج إلى وجود فروق ظاهرية بين المتوسطات الحسابية الخاصة بالتطبيق البعدي وتطبيق المتابعة لمقياسي الكفاءة الذاتية ومفهوم الذات، إلا أن هذه الفروق غير دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من ( 0 . 05)، كما أشارت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (أقل من 0 . 05) بين متوسطات مجموعتي الدراسة في كل من التطبيق البعدي وتطبيق المتابعة لكل من مقياس الكفاءة الذاتية ومقياس مفهوم الذات تعزى للبرنامج الذي يستند إلى استراتيجية تأكيد الذات مقارنة مع المجموعة الضابطة، ولصالح المجموعة التجريبية التي استخدمت استراتيجية تأكيد الذات، في حين لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0 . 05) بين متوسطات الذكور والإناث لكل مجموعة من مجموعتي الدراسة التجريبية والضابطة)، في التطبيقين البعدي والمتابعة لكل من مقياس الكفاءة الذاتية ومقياس مفهوم الذات، مما يشير إلى أن البرنامج الذي يستند إلى إستراتيجية تأكيد الذات لم يؤثر على أداء الذكور والإناث في كل من مقياس الكفاءة الذاتية ومقياس مفهوم الذات.
أشارت النتائج إلى وجود فروق ظاهرية بين المتوسطات الحسابية الخاصة بالتطبيق البعدي وتطبيق المتابعة لمقياسي الكفاءة الذاتية ومفهوم الذات، إلا أن هذه الفروق غير دالة إحصائيا عند مستوى دلالة أقل من ( 0 . 05)، كما أشارت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (أقل من 0 . 05) بين متوسطات مجموعتي الدراسة في كل من التطبيق البعدي وتطبيق المتابعة لكل من مقياس الكفاءة الذاتية ومقياس مفهوم الذات تعزى للبرنامج الذي يستند إلى استراتيجية تأكيد الذات مقارنة مع المجموعة الضابطة، ولصالح المجموعة التجريبية التي استخدمت استراتيجية تأكيد الذات، في حين لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0 . 05) بين متوسطات الذكور والإناث لكل مجموعة من مجموعتي الدراسة التجريبية والضابطة)، في التطبيقين البعدي والمتابعة لكل من مقياس الكفاءة الذاتية ومقياس مفهوم الذات، مما يشير إلى أن البرنامج الذي يستند إلى إستراتيجية تأكيد الذات لم يؤثر على أداء الذكور والإناث في كل من مقياس الكفاءة الذاتية ومقياس مفهوم الذات.
Category
Theses and Dissertations