Document
أثر التدريس القائم على استخدام تقنية الواقع المعزز في التحصيل الدراسي والدافعية لتعلم العلوم لدى طالبات الصف الثامن الأساسي.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Impact of teaching based on the use of augmented reality technology on academic achievement and motivation to learn science among eighth grade students
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to investigate the impact of using augmented reality technology on
academic achievement and motivation to learn science among eighth grade female students
at the South Al Batinah Governorate. The study followed a quantitative approach using a
quasi-experimental design. The study sample consisted of (62) eighth grade female students,
who were distributed into two groups: an experimental group consisting of (31) female
students who were taught using augmented reality technology, and a control group consisting
of (31) female students who were taught in the prevailing method. To achieve the aims of the
study, the augmented reality technology was designed, and the accompanying teacher’s guide
was prepared. The study tools consisted of an achievement test, which had a value of the
Crombach’s alpha coefficient (0.806), and a measure of motivation to learn science, which
had a value of the Crombach’s alpha coefficient (0.831). The study tools were applied before
and after treatment. The data was collected and processed, and analysis of covariance
(ANCOVA) and analysis of multiple covariance (MANCOVA) were used. The study found
that there were differences between the average scores of the students of the two study groups
in the post-application of the achievement test in favor of the experimental group. It also
revealed the presence of differences between the average scores of the students of the two
study groups in the post-application of the motivation to learn science scale in favor of the
experimental group. In light of these results, the study recommended the necessity of
activating the use of augmented reality technology in teaching science topics because of its
significant impact in raising academic achievement levels and increasing motivation to learn
science among the students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي أثر استخدام تقنية الواقع المعزز في التحصيل الدراسي والدافعية لتعلم العلوم لدى طالبات الصف الثامن الاساسي بمحافظة جنوب الباطنة، واتبعت الدراسة المنهج الكمي باستخدام التصميم شبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة من )62( طالبة من طالبات الصف الثامن، تم توزيعهن على مجموعتين: مجموعة تجر بية مكونة من )31( طالبة تم تدر يسهن باستخدام تقنية الواقع المعزز، ومجموعة ضابطة مكونة من )31( طالبة تم تدر يسهن بالطريقة السائدة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم تقنية الواقع المعزز واعداد دليل المعلم المصاحب لها، وتكونت أدوات الدراسة من اختبار تحصيلي بلغت قيمة معامل ألفا كرومباخ )0,806(، ومقياس الدافعية لتعلم العلوم، بلغت قيمة معامل ألفا كرومباخ )0,831(، وتم تطبييق الادوات قبل وبعد المعالجة.
، وتم جمع البيانات ومعالجتها واستخدام تحليل التباين المشترك )ANCOVA )وتحليل التباين المشترك المتعدد )MANCOVA)، وتوصلت الدراسة إلى وجود فر و ق بين متوسطي درجات طالبات مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية كما كشفت عن وجود فر و ق بين متوسطي درجات طالبات مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية لتعلم العلوم لصالح المجموعة التجريبية ، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تفعيل استخدام تقنية الواقع المعزز في تدريس موضوعات العلوم، لما له من أثر كبير في رفع مستوى التحصيل الدراسي وز يادة الدافعية لتعلم العلوم لدى الطلبة.
، وتم جمع البيانات ومعالجتها واستخدام تحليل التباين المشترك )ANCOVA )وتحليل التباين المشترك المتعدد )MANCOVA)، وتوصلت الدراسة إلى وجود فر و ق بين متوسطي درجات طالبات مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية كما كشفت عن وجود فر و ق بين متوسطي درجات طالبات مجموعتي الدراسة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية لتعلم العلوم لصالح المجموعة التجريبية ، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تفعيل استخدام تقنية الواقع المعزز في تدريس موضوعات العلوم، لما له من أثر كبير في رفع مستوى التحصيل الدراسي وز يادة الدافعية لتعلم العلوم لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations