Document
أثر التدريس بتقنية الواقع الافتراضي على التحصيل الدراسي لطلبة الصف العاشر في مادة الفيزياء بمحافظة الظاهرة واتجاهاتهم نحو المادة.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The impact of teaching ihysics using virtual reality on the academic achievement of tenth grades and their attitudes towards physics in Al Dhahira Governorate
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to investigate the impact of teaching the electromagnetic spectrum topics using virtual reality techniques on the academic achievement of tenth grade students and their attitudes toward physics. The researcher has adopted a semi-experimental design, where a sample consisted from (66) students from the tenth grade at Falah Bin Mohsen Al Nabhani School for Basic Education (5-12) in Al-Dhahira Governorate, split up into two groups: an experimental group (N=33) given virtual reality techniques, and a control group (N=33) taught by the conventional way. To achieve the objectives of the study, a teacher's manual on teaching the electromagnetic spectrum topics through virtual reality techniques, has been prepared by the researcher besides an achievement test, consisting from 17 multiple choice questions and an attitude towards physics scale consisting from 20 items, also prepared by the researcher. Both validity -by a panel of juries -and reliability have been calculated properly. The results showed that there were statistically significant differences at the level of significance (α=0.05) means scores of the experimental group students, and the scores of the control group students in both the academic achievement test and the scale of attitudes towards the subject in favor of the means of the experimental group. In light of these results, the study recommended the use of virtual reality techniques in teaching physics, training teachers on the use of virtual reality techniques in teaching science and conducting more relevant research’s.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الى تقصي فاعلية تدريس وحدة الطيف الكهرومغناطيسي باستخدام تقنيات الواقع الافتراضي على التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف العاشر واتجاهاتهم نحو مادة الفيزياء. استُخدم المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (66) طالبًا من طلبة الصف العاشر الأساسي بمدرسة فلاح بن محسن النبهاني للتعليم الأساسي (5-12) بمحافظة الظاهرة موزعة الى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من (33) طالبًا درست باستخدام تقنيات الواقع الافتراضي، ومجموعة ضابطة مكونة من (33) طالبًا درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث مادة الدراسة والمتمثلة في دليل المعلم لتدريس وحدة الطيف الكهرومغناطيسي عن طريق تقنيات الواقع الافتراضي، كما أعد أدوات الدراسة والمتمثلة في: اختبار التحصيل الدراسي، والمكون من 17 سؤالًا من نوع الاختيار من متعدد، ومقياس الاتجاهات نحو مادة الفيزياء والمكون من 20 فقرة، واستُخرجت دلالات الصدق والثبات بالطرق المناسبة. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=α) بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية، ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في كل من اختبار التحصيل الدراسي ومقياس الاتجاهات نحو المادة لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة باستخدام تقنيات الواقع الافتراضي في تدريس الفيزياء، وتدريب المعلمين على استخدام تقنيات الواقع الافتراضي في دروس مواد العلوم المختلفة، وإجراء المزيد من الدراسات لتقصي فاعلية تقنيات الواقع الافتراضي على متغيرات أخرى ومراحل دراسية مختلفة، وموضوعات علمية متنوعة.
Category
Theses and Dissertations