Document

أثر التدريس بالاكتشاف في تحصيل العلوم و تنمية عمليات العلم لدى طالبات الصف التاسع من التعليم العام.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to determine the effect of using discovery teaching on the academic achievement and science process skills among ninth- Grade of the General Education. The sample consisted of (77) female students from Al-Dhahirah South, (38) students from them were experimental group, which were taught by discovery teaching, while (39) students were control group taught by conventional method. To answer the study question, an achievement test was constructed, which consisted of (25) items and a science processes scale was developed, which consisted of (20) items. The validity of both tests were conducted through a panel of judges. Reliability for internal consistency of them were calculated using Cronbach- Alpha) and it was (0.79), (0.76) respectively. The results revealed that: . - No statistically significant differences between two groups neither in the achievement nor in science process skills. - There were statistically significant differences between two groups on application level of the achievement and on formulating hypotheses of science process skills in favor of the experimental group. - There were development statistically significant differences between pre- scale of experimental group and post- scale of them, for inferring and formulating hypotheses of science processes. According to the previous results, some recommendations have been offered such as, improve science curriculum to focus on science processes and consider the decrease of the subject quantity. It also recommended to compare between discovery teaching and other new learning methods and to do similar study that can be stratification for long time, to a bigger sample, different studying subjects and different variables test.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام التدريس بالاكتشاف في تحصيل العلوم وتنمية بعض عمليات العلم، وتألفت عينة الدراسة من (۷۷) طالبة من طالبات الصف التاسع من التعليم العام بمنطقة الظاهرة جنوبا، وقسمت عينة الدراسة إلى (۳۸) طالبة مثلت المجموعة التجريبية درست بالتدريس بالاكتشاف و(۳۹) طالبة مثلت المجموعة الضابطة ودرست بالطريقة المعتادة في التدريس، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم اعداد اختبار تحصيلي مكون من (۲۰) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وإعداد أداة لقياس بعض عمليات العلم مكونة من (۲۰) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وقد تم التحقق من صدقيهما بعرضهما على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثباتهما باستخدام معادلة كرونباخ ألفا، حيث بلغت قيمة معامل ثبات الاختبار التحصيلي (۰٫۷۹) ومعامل ثبات مقياس عمليات العلم (۰٫۷۹) مما يعدان مؤشرا مقبولا لاستخدامهما لأغراض الدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من: الاختبار التحصيلي ومقیاس عمليات العلم. - وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة . في كل من: مستوى التطبيق وعملية فرض الفروض من عمليات العلم، وذلك لصالح
المجموعة التجريبية. - وجود فروق دال إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية على مقياس عمليات العلم القبلي ومتوسطات درجاتهم على مقياس عمليات العلم البعدي في المقياس ككل وفي عمليتي الاستنتاج وفرض الفروض، وذلك لصالح التطبيق البعدي. وفي ضوء النتائج السابقة، خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها ضرورة تطوير كتب العلوم بصورة تركز على عمليات العلم وتراعي تقليل كم الموضوعات المقررة وإجراء دراسات مقارنة بين التدريس بالاكتشاف وطرائق التدريس الحديثة الأخرى، وإجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية تطبق لفترة زمنية أطول ولعينة أكبر ولمواد دراسية مختلفة ولاختبار متغيرات مختلفة.
Category
Theses and Dissertations