Document

أثر الزيارة الإشرافية الإلكترونية على درجة قبول المعلمين للتكنولوجيا في العملية الإشرافية : دراسة شبه تجريبية.

Identifier
النعماني, سالم بن حمد بن جميل (2020). أثر الزيارة الإشرافية الإلكترونية على درجة قبول المعلمين للتكنولوجيا في العملية الإشرافية : دراسة شبه تجريبية (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Other titles
Effect of electronic supervisory visit on teachers' technology acceptance of electronic supervision process : a quasi-experimental study
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study investigated the impact of electronic supervisory visit on the teachers 'acceptance of technology of the supervisory process through the use of modern audiovisual technologies. It followed quasi-experimental design, for its suitability of the nature of the study and its goals. It used a purposeful sample 46 teachers from North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. The sample was divided into two groups: the control group, which consisted of 23 teachers, and the experimental group which consisted of 23 teachers. A training program was given to the experimental to help with the use of modern technology applications used in the study. The validity and reliability of the tool was measured Data was processed using the statistical package of social sciences (SPSS). The study showed there are statistically significant differences between the mean scores of the individuals in the two samples in the post application towards the benefit of the experimental group on their acceptance of technology in the supervisory process. There were statistically significant differences between the pre and post applications of the acceptance of technology in the supervisory process for the experimental group members in favor of post application. Finally, there was a suitable and statistically significant size of the impact of the electronic supervisory visit on the experimental group members. In conclusion, the study provides a number of recommendations and procedures to increase teachers' acceptance of technology in the electronic supervisory visit and its practical application in the educational field.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر الزيارة الإشرافية الإلكترونية على مستوى قبول المعلمين للتكنولوجيا في العملية الإشرافية باستخدام التقنيات الحديثة المرئية والمسموعة، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي لملائمته لطبيعة الدراسة وأهدافها، وتم استخدام مقياس قبول التكنولوجيا المعدل (TAM) كأداة للدراسة، وتضمن المقياس المعدل خمسة عوامل، وقد تم اختيار العينة بالطريقة القصدية، وبلغ عددهم 68 معلمًا من محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، موزعين على مجموعتين: المجموعة الضابطة وتكونت من 32 معلمًا، بينما تكونت المجموعة التجريبية من 36 معلمًا، وقد تم أثناء التجربو تطبيق الزيارة الإشرافية الالكترونية فقط مع المعلمين في العينة التجريبية، بينما تم تطبيق الزيارة الإشرافية وجها لوجه مع المعلمين في العينة الضابطة، وقد تم تقديم برنامج تدريبي للمجموعة التجريبية لمساعدتها على تطبيق الزيارة الإشرافية الإلكترونية باستخدام التطبيقات والوسائل التقنية الحديثة، وقد تم معالجة البيانات باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) وقد أظهرت وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد العينة في التطبيق البعدي لصالح أفراد المجموعة التجريبية على مستوى قبولهم للتكنولوجيا في العملية الإشرافية، وأيضا وجود فروق دالة إحصائيًا بين التطبيقين القبلي والبعدي لأفراد المجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي على مستوى قبولهم للتكنولوجيا في العملية الإشرافية، وكان حجم الأثر كبير في جميع العوامل على مستوى تأثير الزيارة الإشرافية الإلكترونية على أفراد العينة التجريبية، وخلُصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات لتبني تطبيق الزيارة الإشرافية الإلكترونية في الحقل التربوي في السلطنة
Category
Theses and Dissertations