Document
توظيف المستحدثات التكنولوجية في الإشراف التربوي من وجهة نظر المشرفين التربويين بالمديرية العامة للتربية والتعليم لمنطقة جنوب الباطنة بسلطنة عمان.
Other titles
Utilizing the technological advancements in the educational supervision Perceived by Educational supervisors at the Directorate General of Education of the South Batinah in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the utilization of the technological
advancements in the educational supervisionas Perceived by Educational supervisors at the Directorate General of Education of
the South Batinah in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of 70 supervisors at the General Directorate for Education of the South Batinah.
To answer the study questions, the research developed a questionnaire that consisted of 90 items. The reliability of the
questionnaire was 0,91
The major results of the study indicated the following:
1. Based on gender, experience, department and qualifications, no statistical significant differences were found (at the level of a= 0,05) between the views of supervisors in utilizing
technological advancements in supervision.
2. Computers are used by the educational supervisors to communicate with teachers and other services like the
Internet and E-mail.
3. One of the most critical difficulties in utilizing the technology is
the slowness of the Internet.
Finally, based on the results of this study, several
recommendations were suggested:
1. The need for training programs for the educational supervisors
about the utilization of the technological advancements in their
field such as interactive board, video conferences and all the
internet services and audio-visual dialogues.
2. Establishing a well-equipped technology educational center.
3. The technological advancements such as laptops, smart boards and video conferencing should be provided for educational supervision.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى توظيف المستحدثات التكنولوجية في الإشراف التربوي بالمديرية العامة للتربية والتعليم لمنطقة جنوب الباطنة بسلطنة عمان. تكونت عينة الدراسة من (۷۰) مشرفًا تربويا من المديرية العامة للتربية والتعليم بمنطقة جنوب الباطنة. من أجل تحقيق تلك الأهداف، تم إعداد أداة للدراسة والتي تمثلت في استبانة، وتكونت من (۹۰) عبارة موزعة على خمسة محاور، وبلغت قيمة ثباتها (۹۱).
ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي:
أ- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ٠,٠٥) بين أفراد العينة وفقا المتغيرات الجنس وسنوات الخبرة والقسم والمؤهل.
ب- يوجد توظيف من قبل المشرفين التربويين للحاسب الآلي وخدمة البريد الإلكتروني وذلك من أجل التواصل مع المعلمين.
ج- اشارت النتائج إلى أن بطء شبكة الإنترنت يعد من أهم الصعوبات.
كما خرجت الدراسة بعدد من المقترحات والتوصيات كان من أهمها:
أ - تنفيذ برامج تدريبية للمشرفين التربويين حول آلية توظيف المستحدثات التكنولوجية في
الإشراف التربوي والتي من أمثلتها السبورة التفاعلية ومؤتمرات الفيديو وخدمات
الإنترنت المختلفة مثل المحادثات الصوتية و المرئية لعقد الاجتماعات
ب- توفير مركز ملائم ومجهز لإستخدام المستحدثات التكنولوجية في الإشراف التربوي.
ج- توفير المستحدثات التكنولوجية لتوظيفها في الإشراف التربوي كالحواسيب المحمولة
والسبورة الذكية وفيديو المؤتمرات.
ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي:
أ- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( ٠,٠٥) بين أفراد العينة وفقا المتغيرات الجنس وسنوات الخبرة والقسم والمؤهل.
ب- يوجد توظيف من قبل المشرفين التربويين للحاسب الآلي وخدمة البريد الإلكتروني وذلك من أجل التواصل مع المعلمين.
ج- اشارت النتائج إلى أن بطء شبكة الإنترنت يعد من أهم الصعوبات.
كما خرجت الدراسة بعدد من المقترحات والتوصيات كان من أهمها:
أ - تنفيذ برامج تدريبية للمشرفين التربويين حول آلية توظيف المستحدثات التكنولوجية في
الإشراف التربوي والتي من أمثلتها السبورة التفاعلية ومؤتمرات الفيديو وخدمات
الإنترنت المختلفة مثل المحادثات الصوتية و المرئية لعقد الاجتماعات
ب- توفير مركز ملائم ومجهز لإستخدام المستحدثات التكنولوجية في الإشراف التربوي.
ج- توفير المستحدثات التكنولوجية لتوظيفها في الإشراف التربوي كالحواسيب المحمولة
والسبورة الذكية وفيديو المؤتمرات.
Category
Theses and Dissertations