Document

‫أثر أنشطة المشروعات العلمية المدعومة إلكترونيا في تنمية العلم و الإتجاه نحوها لدى طالبات الصف السابع الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to follow the effect of e-support scientific projects in developing science processes for grade 7 and their attitudes towards those projects. The study sample consisted of (61) female students from grade 7 at Thuraya Al Bousaidiya Basic Education School (5-10) in Governorate of Muscat. The sample were divided into two groups; experimental group consisted of (31) students, the follow-up of their projects work was by using online asynchronous discussion and a control group consisted of (30) students, the follow-up of their projects was by using the traditional method. The application lasted for 6 weeks during the second academic semester 2012-2013. To answer the questions of the study, a) A teacher's guide were prepared in using scientific projects activities and online interaction method in its implementation and its validity has been verified by submitting it to a group of judges. The tools of the study was b) A science processes test in 5 processes which are; observation, interpretation, stating of hypotheses, communication, and controlling variables in which it contain 20 multiple choice questions and its validity has been verified by submitting it to a group of judges besides counting the internal consistency by using coefficient of cronbach's alpha were the value of reliability coefficient was (0.74), in addition to c) An attitude toward the e-supported scientific project activities scale composed of 5 dimentions; (the importance of scientific projects in our lives, caring and entertains working in the scientific projects, science teachers role in scientific projects activities, team work and cooperation with colleagues, and e supporting for the scientific projects). It was consisted of 30 sentences and its validity has been verified by submitting it to a group of arbitrators besides counting the internal consistency by using coefficient of cronbach's alpha where the value of reliability coefficient was (0.79)The results of the study indicated statistically significant differences at the significant level of (a= 0.05) between average mean in both experimental and control groups in science processes for the benefit of the experimental group in the processes of stating of hypotheses, communication, controlling variables and the total of the processes. The study also presented a positive direction among the students of the experimental group in post application in attitude toward the e-supported scientific project activities scale. In the light of previous results, the study recommended to held training workshops for bre and in-service anscience teachers to train them the ways of developing science processes in every stage of the basic education, besides the training for both students and teachers before and within their service in using the interaction and specialized websites in electronic education. It also recommended conducting similar studies to test other science processes or other variables such as critical thinking skills, creative thinking, and innovative thinking and compare their effect on the variable of gender.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
أثر أنشطة المشروعات العلمية المدعومة إلكترونيا في تنمية عمليات العلم والاتجاه نحوها لدى طالبات الصف السابع الأساسي هدفت الدراسة إلى تقصي أثر أنشطة المشروعات المدعومة إلكترونيا في تنمية عمليات العلم لدى طالبات الصف السابع الأساسي واتجاههن نحو تلك المشروعات، وقد تكونت عينة الدراسة من (۹۱) طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي بمدرسة ثريا البوسعيدية التعليم الأساسي (۰-۱۰) بمحافظة مسقط، حيث تمت العينة إلى مجموعتين: تجريبية تكونت من (۳۱) طالبة تم متابعة عمل مشروعاتهن باستخدام المناقشة غير المتزامنة عبر الإنترنت، ومجموعة ضابطة تكونت من (۳۰) طالبة تم متابعة مشروعاتهن بالطريقة التقليدية، واستغرقت مدة التطبيق . ستة أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني ( ۲۰۱۳
/ ۲۰۱۲ ). وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم إعداد دليل المعلم حول استخدام أنشطة المشروعات العلمية وطريقة التفاعل عبر الانترنت في تنفيذها، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، أما أدوات الدراسة فتمثلت في اختبار عمليات العلم في خمس عمليات، وهي:
الملاحظة، والتفسير، وفرض الفروض، والتواصل، وضبط المتغيرات، وكان عدد مفرداته (۲۰) مفردة، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وحساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا كرونباخ، وقد بلغت قيمة معامل الثبات ( 0.74) ، إضافة إلى مقياس الاتجاه نحو المشروعات العلمية المدعومة إلكترونيا مكونا من خمسة محاور، وهي: أهمية عمل المشروعات في حياتنا، الاهتمام والاستمتاع بعملالمشروعات، دور معلم العلوم في أنشطة المشروعات، عمل الفريق والتعاون مع الزملاء، والدعم الإلكتروني للمشروعات، وكان عدد عباراته(30) عبارة، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام ألفا كرونباخ، وقد بلغت قيمة معامل الثبات (0.79)وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = 0.00) بين المتوسطات الحسابية لدرجات طالبات المجموعة التجريبية والضابطة في عمليات العلم لصالح المجموعة التجريبية، في عمليات فرض الفروض، والتواصل، وضبط المتغيرات، والمجموع
الكلي للعمليات. كما أظهرت الدراسة تكون اتجاه إيجابي لدى طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس الاتجاه نحو عمل المشروعات المدعومة إلكترونيا. وفي ضوء النتائج السابقة توصي الدراسة عقد ورش تدريبية لمعلمي العلوم لتدريبهم على طرق تنمية عمليات العلم في كل مرحلة من مراحل التعليم الأساسي، والتدريب الجيد والمسبق لكل من الطلبة والمعلمين قبل الخدمة وفي أثناء الخدمة على استخدام المواقع التفاعلية المتخصصة في التعلم الإلكتروني، كما توصي بإجراء دراسات مماثلة للدراسة الحالية في اختبار عملیات علم أخرى، أو متغيرات أخرى مهارات التفكير الناقد والتفكير الإبداعي، والتفكير الابتكاري، ومقارنة أثرها على متغير الجنس.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
7
2
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020