Document

أثر استخدام الرسوم الكرتونية في التحصيل الدراسي و تنمية مهارات التفكير البصري في مادة العلوم لدى طالبات الصف الخامس الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the impact of using concept cartoons on academic achievement and development of visual thinking skills among 5th grade basic education female students. The study sample consisted of (60) female students of 5th grade from Al-Yarmouk School for Basic Education (5 9) in North Al-Batinah Governorate. The sample was divided into two groups: experimental group (N=30) were taught by concept cartoons and control group (N=30) were taught by the conventional method of teaching. The study lasted for (6) weeks in the second semester of the academic year 2016/2017. To achieve the study's aim, three research instruments were designed: teacher guide in Concept Cartoons for experimental group, academic achievement test and visual thinking skills test. The reliability of the academic achievement test was (0.80), whereas the reliability of visual thinking skills test was (0.75). The results of the study showed that there were statically significant differences at (0.05) between the means of two study groups in academic achievement test in favor to the experimental groups. In addition, the results showed significant differences at (0.05) between the means of two study groups in visual thinking skills test favor to the experimental groups. The study recommends the school curriculum included on the list of activities based on concept cartoons, because of their importance in the application of knowledge and information in life situations. It also recommends conducting similar studies of Concept Cartoons on different classes.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر استخدام الرسوم الكرتونية في التحصيل الدراسي وتنمية مهارات التفكير البصري لدى طالبات الصف الخامس الأساسي، وتكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بمدرسة اليرموك للتعليم الأساسي (د - ۹) بمحافظة شمال الباطنة، حيث تم تقسيم العينة إلى مجموعتين: تجريبية تكونت من (۳۰) طالبة تم تدريسهن باستخدام الرسوم الكرتونية، ومجموعة ضابطة تكونت من (30) طالبة تم تدريسهن بالطريقة السائدة، واستغرقت مدة تطبيق الدراسة (1) أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱6/ ۲۰۱۷م.
للإجابة عن أسئلة الدراسة، تم إعداد دليل المعلم باستخدام الرسوم الكرتونية وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على (۱۶) محكم، أما أدوات الدراسة فتمثلت في اختبار تحصيلي في العلوم عدد مفرداته (۱۸) مفردة، قد تم التحقق من صدقه بعرضه على (۹) محكمين، وحساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا كرونباخ، بلغت قيمته (۰٫۸۰)، واختبار آخر لمهارات التفكير البصري عدد مفرداته (۲۰) مفردة، تم التحقق من صدقه بعرضه على (۱۳) محکم، كما تم حساب ثبات الاتساق الداخلي له باستخدام معامل ألفا كرونباخ، وبلغت قيمته (۰٫۷۰).
وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (۰٫۰۵) بين متوسط درجات طالبات مجموعتي الدراسة في اختبار التحصيل الدراسي ولصالح المجموعة التجريبية، وأيضا أشارت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۵) بين متوسطات درجات طالبات مجموعتي الدراسة في اختبار مهارات التفكير البصري ولصالح المجموعة التجريبية، وأوصت الباحثة بضرورة تضمين المناهج المدرسية أنشطة قائمة على طريقة الرسوم الكرتونية، لما لها من أهمية في تطبيق المعارف والمعلومات في مواقف حياتية، كما توصي بإجراء دراسات مشابهة للرسوم الكرتونية على صفوف دراسية مختلفة.
Category
Theses and Dissertations