Document

أثر استراتيجية قائمة على أبعاد م-سكان (M-Scan) في الاستدلال الجبري والثقة الرياضية لدى طلبة الصف التاسع الأساسي.

Other titles
The effectiveness of using strategy in based on M-Scan dimensions in algebraic reasoning and mathematical confidence of nine grade students
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
Abstract This study aimed to find the effectiveness of using strategy in based on m scan dimensions in algebraic reasoning and mathematical confidence of nine grade students. To verify this, a teacher's guide was prepared for teaching the unit of functions and equations using the strategy, and the algebraic reasoning test and the mathematical confidence scale were used, and their validity and reliability were verified. The researcher has also prepared a test to measure the algebraic reasoning, and its validity and reliability were checked and verified. The sample of the study consisted of (60) female students of the ninth grade in a basic education school in Al-Dhahera Governorate. They were divided into two groups: an experimental group who studied the unit of functions and equations using strategy in based on M-Scan dimensions, and a control group who studied the same unit using the usual teaching method. The study found the following results: - There is a statically significant difference at the level of significance (α= 0.05) between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group in the post-application of the test in favor of the experimental group. - There is a statically significant difference at the level of significance (α= 0.05) between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group in the post-application of the mathematical confidence scale in favor of the experimental group. Considering these results, the researcher recommended the importance of applying and using strategy in based on M-Scan dimensions in teaching the mathematics subjects in general. Based on the positive effects the study had shown on algebraic reasoning among the students.
Arabic abstract
الملخّص
هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف أثر استخدام استراتيجية قائمة على أبعاد م-سكان (M-Scan) في الاستدلال الجبري والثقة الرياضيّة لدى طلبة الصف التاسع الأساسي.
وللتحقق من ذلك قامت الباحثة بإعداد دليل للمعلم في وحدة المعادلات والدوال باستخدام الاستراتيجية، كما تم استخدام اختبار الاستدلال الجبري ومقياس الثقة الرياضية، وقد تم التحقق من صدقهما وثباتهما.
وتكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسيّ بمحافظة الظاهرة بسلطنة عمان، وتم توزيعها في مجموعتين، مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، حيث تم تدريس المجموعة التجريبية الوحدة المقررة باستخدام الاستراتيجية قائمة على أبعاد م-سكان (M-Scan)، وتم تدريس المجموعة الضابطة نفس الوحدة بالطريقة الاعتيادية.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ? 0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الاستدلال الجبري لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (?? 0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الثقة الرياضية لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الباحثة بضرورة استخدام الاستراتيجية القائمة على أبعاد
م-سكان (M-Scan)، وتوظيفها في تدريس موضوعات الرياضيات المختلفة؛ لما أظهرته الدراسة من أثر إيجابيّ في الاستدلال الجبري والثقة الرياضية لدى الطالبات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023