Document

أثر استخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي ( Organizer Graphic Strategy) في حل المشكلة الرياضية لدى طلبة الصف التاسع ومعتقداتهم نحو تعّلمها.

Other titles
The Impact of Using the Graphic Organizer Strategy in Mathematical Problem-Solving of Ninth Grade Students and their Beliefs towards Learning it
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate the effect of using Graphic Organizer Strategy in the mathematical problem-solving among ninth grade students and their beliefs towards learning it. The researcher followed the quasi experimental approach. The study was applied to a sample of (44) students from the ninth-grade students. The sample was divided into two groups, one is experimental group consisted of (22) students who taught using the graphic organizer strategy, and the other is the control group consisted of (22) students who were taught in the usual way. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared the teacher's guide of the sixth unit "Equations and Functions" for the ninth grade according to the graphic organizer's strategy. The two instruments applied in this study were Mathematical Problem-Solving Test (prepared by the researcher) and students' beliefs scale towards mathematical problems solving. The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of significance (a=0.05) between the average score of the experimental group students and the average score of the control group students in each of the mathematical problem-solving tests, and the scale of beliefs toward mathematical problem- solving in favor of the experimental group that was taught using the graphic organizer strategy. In light of these results, the researcher recommended the necessity of developing mathematical problem-solving skills among students, using appropriate strategies for that in order to enhance students' beliefs towards mathematical problem- solving. The study also recommended conducting further research on the use of graphic organizers in Mathematics.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي أثر استخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي الجرافيكي (Organizer Graphic Strategy) في حلّ المشكلة الرّياضيّة لدى طلبة الصف التاسع ومعتقداتهم نحو تعلّمها، حيث استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وطُبقت الدراسة على عيّنة مكونة من (44) طالب من طلبة الصف التاسع الأساسي، قسمت إلى مجموعتين إحداهما تجريبيّة بواقع (22) طالب دَرَسَت باستخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي، والأخرى ضابطة عددها (22) طالب تم تدريسها بالطريقة المعتادة.
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد دليل المعلم في الوحدة السادسة " المعادلات والدوال" للصف التاسع الأساسي وفق استراتيجية المنظم الجرافيكي، وتم تطبيق أداتي الدراسة وهما: اختبار حلّ المشكلات الرّياضيّة (من إعداد الباحث)، ومقياس معتقدات الطلبة نحو حلّ المشكلات الرّياضيّة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (?=0.05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التجريبيّة، ومتوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة في كل من اختبار حلّ المشكلات الرّياضيّة، ومقياس المعتقدات نحو حلّ المشكلات الرّياضيّة لصالح المجموعة التجريبية التي تم تدريسها استخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي.
وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة تنمية مهارات حلّ المشكلات الرّياضيّة لدى الطلبة، واستخدام الاستراتيجيات المناسبة لذلك من أجل تعزيز معتقدات الطلبة نحو حلّ المشكلة الرّياضيّة، وإجراء المزيد من البحوث حول استخدام المنظمات الجرافيكية في مادة الرياضيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
12
1
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Journal articles
6
0
العمري، فراس إسماعيل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01