Document
أثر استخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي ( Organizer Graphic Strategy) في حل المشكلة الرياضية لدى طلبة الصف التاسع ومعتقداتهم نحو تعّلمها.
Other titles
The Impact of Using the Graphic Organizer Strategy in Mathematical Problem-Solving of Ninth Grade Students and their Beliefs towards Learning it
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate the effect of using Graphic Organizer
Strategy in the mathematical problem-solving among ninth grade students
and their beliefs towards learning it. The researcher followed the quasi experimental approach. The study was applied to a sample of (44) students
from the ninth-grade students. The sample was divided into two groups, one
is experimental group consisted of (22) students who taught using the graphic
organizer strategy, and the other is the control group consisted of (22)
students who were taught in the usual way.
To achieve the objectives of the study, the researcher prepared the
teacher's guide of the sixth unit "Equations and Functions" for the ninth grade
according to the graphic organizer's strategy. The two instruments applied in
this study were Mathematical Problem-Solving Test (prepared by the
researcher) and students' beliefs scale towards mathematical problems solving.
The results of the study showed that there were statistically significant
differences at the level of significance (a=0.05) between the average score of
the experimental group students and the average score of the control group
students in each of the mathematical problem-solving tests, and the scale of
beliefs toward mathematical problem- solving in favor of the experimental
group that was taught using the graphic organizer strategy.
In light of these results, the researcher recommended the necessity of
developing mathematical problem-solving skills among students, using
appropriate strategies for that in order to enhance students' beliefs towards
mathematical problem- solving. The study also recommended conducting
further research on the use of graphic organizers in Mathematics.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي أثر استخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي الجرافيكي (Organizer Graphic Strategy) في حلّ المشكلة الرّياضيّة لدى طلبة الصف التاسع ومعتقداتهم نحو تعلّمها، حيث استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وطُبقت الدراسة على عيّنة مكونة من (44) طالب من طلبة الصف التاسع الأساسي، قسمت إلى مجموعتين إحداهما تجريبيّة بواقع (22) طالب دَرَسَت باستخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي، والأخرى ضابطة عددها (22) طالب تم تدريسها بالطريقة المعتادة.
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد دليل المعلم في الوحدة السادسة " المعادلات والدوال" للصف التاسع الأساسي وفق استراتيجية المنظم الجرافيكي، وتم تطبيق أداتي الدراسة وهما: اختبار حلّ المشكلات الرّياضيّة (من إعداد الباحث)، ومقياس معتقدات الطلبة نحو حلّ المشكلات الرّياضيّة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (?=0.05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التجريبيّة، ومتوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة في كل من اختبار حلّ المشكلات الرّياضيّة، ومقياس المعتقدات نحو حلّ المشكلات الرّياضيّة لصالح المجموعة التجريبية التي تم تدريسها استخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي.
وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة تنمية مهارات حلّ المشكلات الرّياضيّة لدى الطلبة، واستخدام الاستراتيجيات المناسبة لذلك من أجل تعزيز معتقدات الطلبة نحو حلّ المشكلة الرّياضيّة، وإجراء المزيد من البحوث حول استخدام المنظمات الجرافيكية في مادة الرياضيات.
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد دليل المعلم في الوحدة السادسة " المعادلات والدوال" للصف التاسع الأساسي وفق استراتيجية المنظم الجرافيكي، وتم تطبيق أداتي الدراسة وهما: اختبار حلّ المشكلات الرّياضيّة (من إعداد الباحث)، ومقياس معتقدات الطلبة نحو حلّ المشكلات الرّياضيّة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (?=0.05) بين متوسط درجات طلبة المجموعة التجريبيّة، ومتوسط درجات طلبة المجموعة الضابطة في كل من اختبار حلّ المشكلات الرّياضيّة، ومقياس المعتقدات نحو حلّ المشكلات الرّياضيّة لصالح المجموعة التجريبية التي تم تدريسها استخدام استراتيجية المنظم الجرافيكي.
وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة تنمية مهارات حلّ المشكلات الرّياضيّة لدى الطلبة، واستخدام الاستراتيجيات المناسبة لذلك من أجل تعزيز معتقدات الطلبة نحو حلّ المشكلة الرّياضيّة، وإجراء المزيد من البحوث حول استخدام المنظمات الجرافيكية في مادة الرياضيات.
Category
Theses and Dissertations