Document
فاعليّة استخدام النموذج القائم على استنباط الأنشطة (MEAs) في تحسين القدرة على حلّ المسائل الرياضيّة والكفاءة الذاتيّة لدى طالبات الصف الثامن الأساسيّ بسلطنة عمان.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss3pp293-311
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 3، ص. 293–311.
Contributors
الشنّاق، مأمون محمد., Author
Other titles
The effectiveness of using the model eliciting activities (MEAs) in improving the ability to solve mathematical problems and self-efficacy among female students in eighth grade in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-01-03
Language
العربية.
Subject
English abstract
The study aims to investigate the effectiveness of using the Model Eliciting Activities (MEAs) on the ability to solve mathematical problems and self-efficacy among female students in eighth grade in the Sultanate of Oman. A quasi-experimental research design was used. The sample of the study consisted of 52 female students. It was divided equally into two groups: an experimental group and a control group. To achieve the objectives of the study, an instrument was developed to measure the students’ ability to solve mathematical problems with test consisting of 6 essay questions. In addition, a questionnaire of self-efficacy in solving mathematical problems was used consisting of 27 items. The results showed statistically significant differences at (α=.05) in both abilities to solve mathematical problems, self-efficacy in solving mathematical problems scale due to the teaching method, in favor of the experimental group. Considering these results, the study suggested several recommendations such as benefiting from the educational model based on (MEAs), in mathematics teaching.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
تهدف الدراسة إلى تقصّي فاعلية استخدام النموذج القائم على استنباط الأنشطة (MEAs) في تحسين القدرة على حلّ المسائل الرياضية والكفاءة الذاتية لدى طالبات الصف الثامن الأساسيّ بسلطنة عمان. واستخدمت الدراسة التصميم شبه التجريبي، وبلغ عدد أفراد الدراسة 52 طالبة وُزّعن بالتساوي على مجموعتي الدراسة: التجريبية والضابطة. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ عُدّت أدواته المتمثلة في: اختبار القدرة على حل المسائل الرياضية، المكوّن من 6 أسئلة مقالية، ومقياس الكفاءة الذاتية في حل المسائل الرياضية، المكوّن من 27 فقرة، أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α = 0.05) في كلّ من اختبار القدرة على حلّ المسائل الرياضية، ومقياس الكفاءة الذاتية في حلّ المسائل الرياضية، لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة بعدة توصيات، منها: الاستفادة من النموذج التعليمي القائم على استنباط الأنشطة (MEAs) في تدريس الرياضيات.
Category
Journal articles