Document

‫أثر استخدام استراتيجية مقترحه في حل المسائل الهندسية بوحدة حساب المثلثات على تحصيل الطلاب في الصف الأول الثانوي‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effect of a proposed strategy in Ist. Students achievement in solving problems in tringonometry unit. To addressed the strategy, The following was proposed : 1.Formulating problems in student's background. 2. Drawing up the strcture of the figure. Determining the following: Angle, hypotenus, opposite and law ( In the table ). Getting solution. Checking solution. Moreover, the study has tackled the following questions: What is the difference in students instant achievement between those who used the proposed strategy and those who did not? what is the difference in students late achievement between those who used the proposed strategy and those who did not? To answer such questions, the researcher chose an experimental group (N= 31) who was taught by the proposed strategy and a control group (N=31) who was taught by the traditional method. An achievement test then applied for both groups two times ; instantly after teaching and later on after a month to investigate the effect of the strategy in retaining students knowledge. T-test has used at (o: 0.05) and the following results: There is a significant difference between the control group and the experimental group in instant achievement concerning the teaching method in favor of the proposed strategy. There is a significant difference between the control group and the experimental group in late achievement concerning the teaching method in favor of the proposed strategy There is no significant difference between instant and late achievement of the experimental group students. Consequently, the researcher has drawn the following recommendation; necessity of well- planned and dear teaching stratigies in math books concerning teaching triangle problems. Teachers, may address and adapt these stratigies whilest teaching and adapt their students to use them effectively. Other studies, in the same area, are recommended to tackle such other stratigies and other studying stages
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استراتيجية مقترحة في حل المسائل الهندسية بوحدة حساب المثلثات في الصف الأول الثانوي على تحصيل الطلبة في حل هذه المسائل . وتقوم الاستراتيجية المقترحة في هذه الدراسة على الخطوات الخمس الآتية : صياغة المسألة بلغة الطالب ، رسم الشكل الهندسي ، ملء جدول يحتوي على النقاط التالية ( زاوية ، طول الوتر ، طول المقابل ،طول المجاور ، القانون ) ، التوصل للحل ، التأكد من صحة الحل . اختار الباحث عينة مكونة من (۹۲) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة صفية بنت عبد المطلب الثانوية ، بولاية الخابورة موزعة بالتساوي على شعبتين واحدة تجريبية والأخرى وضابطة . وتم تدريس طالبات الشعبة التجريبية حل المسائل الهندسية بوحدة حساب المثلثات باستخدام الاستراتيجية المقترحة ، بينما درست المجموعة الضابطة حل هذه المسائل بالطريقة التقليدية. وبعد انتهاء فترة التدريب أخضعت المجموعتان التجريبية والضابطة إلى اختبار تحصيلي أعد خصيصا لهذه الغاية ، وقد تم تصحيح الاختبار للمجموعتين وفق معيار واحد ، وبعد حوالي شهر من التجربة تم إعادة الاختبار نفسه ، لمعرفة مدى الاحتفاظ بالاستراتيجية المقترحة وصحح الاختبار وفقا للمعيار نفسه .وللإجابة على سؤالي الدراسة استخدم الباحث اختبار الت " ( t - test )، وتوصل إلى النتائج التالية : 1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التحصيل الفوري تعزى لطريقة التدريس ولصالح التدريس بالاستراتيجية المقترحة . ۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التحصيل المؤجل . 3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التحصيل الفوري والتحصيل والمؤجل لطالبات المجموعة التجريبية . استنادا إلى النتائج التي تم التوصل إليها في هذه الدراسة أوصى الباحث بضرورة التركيز على وجود استراتيجيات واضحة ومحددة الخطوات في كتب الرياضيات المدرسية ، خاصة فيما يتعلق بحل المسألة الهندسية ، وضرورة أن يستخدم المعلمون هذه الاستراتيجيات أثناء تدريسهم المسائل الهندسية لطلابهم
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008