Document
أثر استخدام استراتيجية قائمة على حل المشكلات في تنمية مهارات الحسن العددي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في ضوء تحصيلهم الرياضي.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at clarifying the impact of using a strategy based on problem solving in developing the number-sense skills of grade five students in basic education in light of their achievement in mathematics. To verify that, a teacher's guide was prepared for the fractions unit according to the strategy based on problem solving. The researcher has also prepared a test for number sense skills and its validity and reliability were measured on a survey sample.
The sample of the study consisted of (60) grade five students from a basic education school in Al Batinah North Governorate. They were divided into two groups: an experimental group who studied the unit of fractions using the strategy based on problem solving and a controlling group who studied the same unit using the usual teaching method.
The study results showed that: • There is a statistically significant difference at the level of significance
(a < 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the controlling group in the post number sense skills
test for the favor of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of significance (a < 0.05) in gaining the number sense skills due to the interaction between the teaching strategy and the level of mathematical achievement among grade five students in basic education. In light of these results, the study recommended that it is important to encourage teachers to use the strategy based on problem solving in developing the number-sense skills with students. It also recommended to adopt the concept of number-sense and its skills as teaching goals in basic education and organize the content in light of the number sense skills.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية قائمة على حل المشكلات في تنمية مهارات الحسن العددي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي في ضوء تحصيلهم الرياضي. وللتحقق من ذلك تم إعداد دليل المعلم في وحدة الكسور وفق الاستراتيجية القائمة على حل المشكلات. كما قامت الباحثة بإعداد اختبار في مهارات الحس العددي، وتم قياس صدقه وثباته على عينة استطلاعية.
تكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بمحافظة شمال الباطنة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست وحدة الكسور باستخدام الاستراتيجية القائمة على حل المشكلات، ومجموعة ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة.
وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية: : وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه 2 0٫05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الحس العددي لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية. . توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( د ۰٫۰۵) في اكتساب مهارات الحسن العددي تعزي للتفاعل بين استراتيجية التدريس ومستوى التحصيل الرياضي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي.
وفي ضوء هذه النتائج تمت التوصية بضرورة تشجيع المعلمين على توظيف الاستراتيجية القائمة على حل المشكلات في تنمية مهارات الحس العددي لدى الطلبة، كما أوصت بتبني مفهوم الحس العددي ومهاراته كأهداف تدريسية في التعليم الأساسي وتنظيم المحتوى في ضوء مهارات الحسن العددي.
تكونت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بمحافظة شمال الباطنة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست وحدة الكسور باستخدام الاستراتيجية القائمة على حل المشكلات، ومجموعة ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة.
وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية: : وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه 2 0٫05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الحس العددي لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية. . توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( د ۰٫۰۵) في اكتساب مهارات الحسن العددي تعزي للتفاعل بين استراتيجية التدريس ومستوى التحصيل الرياضي لدى طلبة الصف الخامس الأساسي.
وفي ضوء هذه النتائج تمت التوصية بضرورة تشجيع المعلمين على توظيف الاستراتيجية القائمة على حل المشكلات في تنمية مهارات الحس العددي لدى الطلبة، كما أوصت بتبني مفهوم الحس العددي ومهاراته كأهداف تدريسية في التعليم الأساسي وتنظيم المحتوى في ضوء مهارات الحسن العددي.
Category
Theses and Dissertations