Document

‫أثر استخدام برمجية كارميتال (CaRMetal) في اكتساب المفاهيم الهندسية و الاستدلال المكاني لدى طالبات الصف الثامن الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effect of using CaRMetal software in the acquisition of the geometrical concepts and spatial reasoning of eighth grade students by answering the research questions: 1 .What is the effect of using the CaRMetal software in the acquisition the geometrical concepts of eighth-grade students? 2 .What is the effect of using the CaRMetal software in the spatial reasoning of the eighth-grade students? To achieve the objectives of the study, an intentional sample of (65) female eighth grade students was selected from a school in the Governorate of Muscat in the second semester of the academic year (2017/2018). Random assignment was used to distribute the students into two groups: an experimental group which had (33) students studied (the learning content) using CaRMetal software, and a control group which had (32) students studied (the same content ) in the traditional way. The implementation of the study required the preparation of the learning materials for the geometry unit of 8th grade using CaRMetal software. Also, a test in the acquisition of geometrical concepts consisting of (17) questions and a scale of spatial reasoning consisting of (92) items were developed. The validity and reliability of the research instruments and tools were assessed and found acceptable for the study. The results of the study showed that there was a statistically significant difference at the level of (a = 0,05) between the scores averages of the experimental group and control group in the acquisition of the geometrical concepts and the spatial reasoning scale in favor of the experimental group. In light of these results, the researcher recommends the need to activate the use of (CaRMetal) software in teaching various geometrical topics, further studies that investigate the impact of using this software on other variables are recommended.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام برمجية كارميتال (CaRMetal) في اكتساب المفاهيم الهندسية والاستدلال المكاني لدى طالبات الصف الثامن الأساسي، وذلك من خلال الإجابة عن السؤال الأول: ما أثر استخدام برمجية كارميتال (CaRMetal) في اكتساب المفاهيم الهندسية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي؟ والسؤال الثاني: ما أثر استخدام برمجية كارميتال (CaRMetal) في الاستدلال المكاني لدى طالبات الصف الثامن الأساسي؟ ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اختيار عينة قصلية مكونة من (65) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي بمدرسة تابعة لمحافظة مسقط، وتم استخدام التعيين العشوائي لتقسيم العينة إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية وبها (۳۳) طالبة درست محتوى وحدة الهندسة من كتاب رياضيات الصف الثامن الأساسي باستخدام برمجية كارميتال، والأخرى ضابطة وبها (۳۲) طالبة درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة، وذلك في الفصل الثاني من العام الدراسي (۲۰۱۷/ ۲۰۱۸( وتتطلب تنفيذ الدراسة إعداد المادة التعليمية لوحد الهندسة للصف الثامن الأساسي وفق برمجية كارميتال، وتم التحقق من صدقها بالتحكيم، كما تم إعداد اختبار في اكتساب المفاهيم الهندسية والمكون من (۱۷) مفردة من نوع الاختيار من متعدد، وتم استخدام مقياس الاستدلال المكاني والمكون من (۹۲) مفردة، وقد تم استخراج دلالات الصدق والثبات الأدوات الدراسة بالطرق المناسبة، ووجدت أنها مقبولة لأغراض الدراسة. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (۰٫۰ = ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في اختبار اكتساب المفاهيم الهندسية ومقياس الاستدلال المكاني لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج توصي الباحثة بضرورة تفعيل استخدام برمجية كارميتال في تدريس موضوعات الهندسة المختلفة، مع ضرورة إجراء المزيد من الدراسات للكشف عن أثر استخدام هذه البرمجية على متغيرات أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008