Document
أثر استخدام برمجية سيمبولاب (Symbolab) في اكتساب مفاهيم الدوال الجبرية وفي القلق الرياضي لدى طالبات الصف العاشر.
Identifier
العامرية, رناء بنت صالح بن مبارك (2020). أثر استخدام برمجية سيمبولاب (Symbolab) في اكتساب مفاهيم الدوال الجبرية وفي القلق الرياضي لدى طالبات الصف العاشر (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Other titles
The Effect of Using Symbolab Program on Acquisition of Functions' Concepts and Math anxiety of Tenth-Grade Students
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to investigate the effect of using Symbolab program on
acquisiting the concepts of functions, and Math anxiety of Tenth-Grade Students. To
verify that, a teacher's guide was prepared for teaching functions using that program.
The researcher has also developed a test on function's concepts and verified its
validity and reliability.
The sample of the study consisted of (63) tenth-grade students from a basic
education school in Muscat Governorate. They were divided into two groups: an
experimental group who studied the unit of functions by using Symbolab program and
a control group who studied the same unit using the usual teaching methods.
The study found that:
There is a statically significant difference at the level of significance (α = 0.05)
between the mean score of the experimental group and the mean score of the
control group in the witch test for the favour of the experimental group students.
There is a statically significant difference at the level of significance (α = 0.05) in
the math anxiety's test to measure the Math anxiety for the favour of the
experimental group.
Based on the positive effects the study had shown in gaining the concepts of
functions with students, the researcher recommended the necessity of applying and
using Symbolab program in teaching algebra and other mathematical topics.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي أثر استخدام برمجية سيمبولاب (Symbolab) في اكتساب مفاهيم الدوال الجبرية وفي القلق الرياضي لدى طالبات الصف العاشر. وللتحقق من ذلك تم إعداد دليل للمعلم في وحدة الحدوديات والدوال الجبرية لتدريسها باستخدام البرمجية. كما قامت الباحثة بإعداد اختبار في مفاهيم الدوال الجبرية، وتم قياس صدقه وثباته على عينة استطلاعية. تكونت عينة الدراسة من (??) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي بمحافظة مسقط، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست وحدة الحدوديات والدوال الجبرية باستخدام برمجية سيمبولاب (Symbolab)، ومجموعة ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة. وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
? وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ? 0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مفاهيم الدوال لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
? وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ? 0.05) في التطبيق البعدي لمقياس قلق الرياضيات لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة توظيف برمجية سيمبولاب (Symbolab) في تدريس موضوعات الجبر المختلفة؛ لما أظهرته الدراسة من أثر إيجابي في اكتساب مفاهيم الدوال لدى الطالبات.
? وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ? 0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مفاهيم الدوال لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
? وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (? ? 0.05) في التطبيق البعدي لمقياس قلق الرياضيات لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة توظيف برمجية سيمبولاب (Symbolab) في تدريس موضوعات الجبر المختلفة؛ لما أظهرته الدراسة من أثر إيجابي في اكتساب مفاهيم الدوال لدى الطالبات.
Category
Theses and Dissertations