Document
أثر استخدام دورة التعلم على التحصيل و الاحتفاظ بالتعلم لدى طالبات الصف الثاني الإعدادي في مادة العلوم
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2003
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of the study was to investigate the effect of the Learning Cycle on Achievement and Retention of Second Preparatory Female Students of the Scientific Concepts Introduced Throughout the Unit of the Matter. The sample consisted of (148) second preparatory female students at Maryam Bent Omran Secondary School in Batina North . The sample was divided into two groups : The experimental group which was taught using learning cycle, consisted of (73) students . The second group was the control group which was taught by conventional method, consisted of (75) students . To gather the information, multiple choice test which consisted of (34) items was used . The validity of the test was established through repeated reviews by different judges. In the light of their reviews the test was re written. The reliability was determined through Chronbach's Alpha Coefficient for internal consistency which gives the value of (0.89)The statistical analysis of the post test showed there were significant differences between the group means at (a= 0.05) due to treatment in favor of the learning cycle. At the level of recall no significant differences between the groups at (a= 0.05 ), but there were significant differences between the groups in levels of understanding , application and analyzing in favor of learning cycle. The statistical analysis of the retention-test showed no significant differences between the groups at (a= 0.05) According to the previous results the researcher proposed some recommendations such as: the need to conduct seminars and work-shops for both teachers and inspectors to acquaint them with the learning cycle and how to implement it in schools in order to improve the students achievement, and conducting more studies using different school levels and other variables.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر استخدام دورة التعلم على تحصيل طالبات الصف الثاني الإعدادي بوحدة " المادة وتركيبها" واحتفاظهن بالتعلم ، وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۶۸) طالبة من طالبات الصف الثاني الإعدادي من مدرسة مريم بنت عمران الثانوية للبنات، في منطقة الباطنة شمال . ولقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين : تجريبية وعدد طالباتها (۷۳ ) طالبة وتم تدريسها بدورة التعلم، وضابطة وعدد طالباتها (۷۰) طالبة وتم تدريسها بالطريقة التقليدية، واستمر تطبيق الدراسة لمدة ( ۱۸ ) حصة دراسية . ومن أجل جمع البيانات اللازمة للدراسة تم إعداد اختبار تحصيلي من نوع الاختيار من متعدد مكون من (۳۶) مفردة، وتم التحقق من صدق محتوى الاختبار وذلك من خلال عرضه على مجموعة من المحكمين، ، كما تم حساب ثباته عن طريق معامل ألفا كرونباخ للاتساق الداخلي، وقد بلغت قيمة هذا المعامل (۸۹,). وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية . كما أن قيمة (ت ) دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( a=۰۵,). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مستوى تذكر المفاهيم العلمية في الاختبار التحصيلي البعدي، وذلك عند مستوى الدلالة ( =05 ) ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مستويات الفهم والتطبيق، والتحليل في الاختبار التحصيلي البعدي وذلك لصالح المجموعة التجريبية عند مستوى الدلالة ( a=205) . وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي المؤجل عند مستوى الدلالة ( g= 2 05) وعلى ضوء النتائج السابقة اقترحت الباحثة مجموعة من التوصيات تمثلت في عقد الدورات وورش العمل للمعلمين، والموجهين؛ لتعريفهم بدورة التعلم وكيفية تنفيذها من أجل تحسين تحصيل الطلاب في مادة العلوم، وإجراء دراسات أخرى في مراحل دراسية مختلفة وعلى متغيرات أخرى.
Category
Theses and Dissertations