Document

أثر استخدام نموذج تولمين للجدل العلمي في تنمية مهارات حل المشكلات الكيميائية لدى طالبات الصف الحادي عشر و تصوراتهن نحو عمل العلماء

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effect of using Toulmin Argument on the development of solving chemical problems skills of 11thgrade female students and their perceptions of scientist work. The sample consisted of (51), experimental group consisted of 24 students and control group consisted of 27students selected randomly from Um ALkahair school for basic education (10-12) in Dhakhliya Governorate. The implementation of the study has lasted for seven weeks during the second semester of the academic year 2014/2015. To answer the study questions, the researcher applied a teacher guide in using Toulmin argument pattern for experimental group, solving problem skills test and students' perceptions scale. The validity of the two instruments was checked using Pearson correlation coefficient and Cronbach's alpha scoring. The reliability of the solving problem skills test was 0.76 and 0.80 for the perceptions scale. The result of the study showed that there is a statistically significant differences at(a=0.05) between the scores of experimental and control groups in solving problems skills, and there is no statistically significant differences at(a=0.05) between the scores of experimental group and control group in student's perceptions of scientist and their work. Based on the above finding, the study recommended to include argument's activities in the school curriculum, and conduct training workshops for teacher on argument to train them on using Toulmin argument with their students. It also recommended conducting similar studies on the other variables.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر استخدام نموذج تولمين للجدل العلمي في تنمية مهارات حل المشكلات الكيميائية وتصورات طالبات الصف الحادي عشر نحو عمل العلماء، وقد تكونت العينة من 51 طالبة من طالبات الصف الحادي عشر بمدرسة أم الخير للتعليم الأساسي (۱۰-۱۲) بمحافظة الداخلية، حيث تم اختيار المجموعة التجريبية وعددها (۲۶ طالبة) و المجموعة الضابطة (۲۷ طالبة بطريقة عشوائية، واستغرقت مدة التطبيق 7 أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام 2010/2014وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم تطبيق دليل المعلم وفق نموذج تولمين للجدل العلمي، وقد تم التحقق من صلاحيته بعرضه على خمسة عشر من المحكمين، وأداتين تمثلتا في اختبار لحل المشكلات ومقیاس تصورات طالبات الصف الحادي عشر نحو عمل العلماء، حيث تم حساب ثبات الاستقرار لاختبار حل المشكلات باستخدام معامل بيرسون، حيث بلغت 0٫76، وتم حساب ثبات الاتساق الداخلي لمقياس تصورات الطالبات نحو عمل العلماء باستخدام معامل ألفا كرونباخ وبلغت قيمته ۰٫۸۰.، ولقد اشتمل مقياس تصورات الطالبات نحو عمل العلماء على ثلاثة محاور وهي: النظرة إلى عمل العلماء، وعلاقة العلماء بالمجتمع، و المبادئ الموجهة لعمل العلماء. أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيا عند المستوى(50.= (aفي مهارات حل المشكلات متمثلة في مهارتي المبادرة والتخطيط، والتنفيذ والتدوين، وفي المجموع الكلي للمهارات الصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فرق دال إحصائيا عند المستوى (a=0.05) في مقياس تصورات الطالبات نحو عمل العلماء. وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بضرورة تضمین نموذج تولمين في برامج إعداد المعلمين وتدريبهم، وكذلك تضمين مواقف جدلية في مناهج العلوم، وإجراء دراسات أخرى مماثلة المتغيرات مختلفة تعليمية تعلمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
كرو، جايمس ميتشل.
جريدة عمان.
2023-08-24
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
7
2
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020