Document

‫أثر استخدام تقنية الواقع المعزز في تنمية التفكير الفراغي و اكتتساب المفاهيم العلمية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the impact of using augmented reality on improving spatial thinking improvement and acquisition of scientific concepts of 5th grade students at Muscat Governorate in Sultanate of Oman. The study used quasi experimental method were composed of (77) five-grade students of Jawharat Muscat School (5-6) at Muscat Governorate and divided into two groups; (39) students as experimental group and (38) students as a control group. The study was applied over a six-week period during the second semester of the academic year 2017/2018. To achieve the aims of the study, the augmented reality technology was designed on tablet devises supplemented by a teacher's guide book which were both validated by specialized examiners. The augmented reality technology consisted of an interactive application on earth exploration unit and some supplementary applications. The Ramful, Lowrie, & Logan spatial thinking scale (r = 0.79) were used after its translation. In addition, an acquisition of scientific concepts test for earth exploration' unit in science course was developed as a data collection tool. The test consisted of (20) items, in which the reliability coefficient was found (0.81). The results showed that there was a statistically significant difference between scores of both experimental and control groups in spatial thinking scale and in the test of the acquisition of scientific concepts in favour of the experimental group (a= 0.05). In the light of the above findings, the study recommended to include techniques and strategies in the curriculum that help to develop spatial thinking skills and to design Augmented Reality applications for teaching abstract scientific concepts in science.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر تقنية الواقع المعزز في تنمية التفكير الفراغي واكتساب المفاهيم العلمية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي بمحافظة مسقط، وقد اتبعت المنهج شبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة من (۷۷) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بمدرسة جوهرة مسقط للتعليم الأساسي بمحافظة مسقط، تم توزيعهن على مجموعتين: تجريبية مكونة من (۳۹) طالبة، وضابطة مكونة من (۳۸) طالبة، واستغرقت مدة تطبيق الدراسة (1) أسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۸ /۲۰۱۷ م. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم تقنية الواقع المعزز، ودليل المعلم المصاحب لها، وقد تم التحقق من صدق مادتي الدراسة بعرضها على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص، وتضمنت تقنية الواقع المعزز تطبيقا تفاعليا لوحدة استكشاف الأرض والنظام الكوني، إضافة إلى تطبيقات أخرى مساندة، كما تم استخدام مقياس التفكير الفراغي لرامفول، ولوري، ولوجان (2017 , Ramful ,Lowrie, &Logan بعد ترجمته والتحقق من صدقه وثباته حيث بلغت قيمة معامل بيرسون له (0٫۷۹)، كما تم إعداد اختبار اكتساب المفاهيم العلمية المكون من (۲۰) مفردة، وقد بلغت قيمة معامل الثبات له (۰٫۸۱) أظهرت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال احصائيا عند مستوى الدلالة (u= ۰٫۰۵) بين متوسط درجات طالبات مجموعتي الدراسة في مقياس التفكير الفراغي لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a= ۰٫۰۵) في اختبار اكتساب المفاهيم العلمية لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بتضمين المناهج الدراسية تقنيات واستراتيجيات تساعد على تنمية مهارات التفكير الفراغي، وإعداد تطبيقات تعمل بتقنية الواقع المعزز لتدريس المفاهيم العلمية المجردة في مادة العلوم
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
Journal articles
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
Journal articles
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017