Document
أثر استخدام طريقة الاستكشاف في التحصيل الدراسي في مادة الدراسات الاجتماعية لطالبات الصف العاشر الأساسي ودافعيتهن نحو تعلم المادة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the level of the effect of the use of the method of exploration in the academic achievement in the social studies for the female students of the basic tenth grade and their motivation towards learning the subject. The study followed the semi-experimental method, and to achieve the objectives of this study, the researcher used in this study a short achievement test based on the educational assessment document for the social studies for the basic tenth grade for the academic year 2017/2018, in order to measure the impact of the method of exploration in the achievement of the students of the basic tenth grade in the social studies. The second tool was to measure the motivation towards the subject.
The sample consisted of (37) female students of the basic tenth grade, and distributed randomly to two groups; an experimental group of 19 students and the control group of 18 students. In order to answer the questions of the study, the researcher used the coefficient of (Cronbach - Alpha) to calculate the coefficient of stability, the Pearson correlation coefficient, the half-split method, the arithmetical averages and the standard deviations, and the ŋ2 test for hypothesis testing.
The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average score of the experimental group and the average score of the control group students in the achievement test in the social studies subject in the total score of the test. The differences were in favor of the female students sample in the experimental group.
Moreover, the method of exploration as a modern strategy in the teaching of social studies, contributed (31.2%) of the level of achievement of students in the experimental group in the subject of social studies.
There were no statistically significant differences at the level of significance
between the averages of the score of the students of the basic tenth grade in the Al Sharqiyah South Governorate in their motivation towards the subject of social studies in the pre and post application of the scale of motivation towards the subject.
The method of exploration as a modern strategy in the teaching of social studies, contributed only 3.4% of the level of motivation of the basic tenth grade students towards the social studies.
One of the most important recommendations concluded by the researcher in this study is the use of the method of exploration in the teaching of social studies especially in the lessons of the unit of geography and the inclusion of the book of social studies for the 10th basic grade some educational activities designed according to the method of exploration and its scientific steps.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف إلى مستوى أثر استخدام طريقة الاستكشاف في التحصيل الدراسي في مادة الدراسات الاجتماعية لطالبات الصف العاشر الأساسي ودافعيتهن نحو تعلم المادة، اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة استخدمت الباحثة في هذه الدراسة اختبارًا تحصيليًا قصيرًا بهدف قياس أثر طريقة الاستكشاف في التحصيل الدراسي لطالبات الصف العاشر الأساسي في مادة الدراسات الاجتماعية. وتمثلت الأداة الثانية في مقياس الدافعية نحو تعلم المادة.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية، ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي في مادة الدراسات الاجتماعية في الدرجة الكلية للاختبار، وجاءت الفروق لصالح عينة الطالبات في المجموعة التجريبية.
وإن طريقة الاستكشاف بوصفها طريقة حديثة في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية، قد أسهمت ما مقداره (31.2%) من مستوى التحصيل الدراسي لدى طالبات المجموعة التجريبية في مادة الدراسات الاجتماعية، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين متوسطات تقديرات طالبات الصف العاشر الأساسي بمحافظة جنوب الشرقية في دافعيتهن نحو تعلم مادة الدراسات الاجتماعية في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الدافعية نحو تعلم المادة، إن طريقة الاستكشاف في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية قد أسهمت ما مقداره (3.4%) فقط من مستوى دافعية طالبات الصف العاشر الأساسي نحو تعلم مادة الدراسات الاجتماعية.
ومن أهم التوصيات التي توصلت إليها الباحثة في هذه الدراسة، استخدام طريقة الاستكشاف في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية تحديدا في دروس وحدة الجغرافيا وتضمين كتاب الدراسات الاجتماعية للصف العاشر الأساسي أنشطة تعليمية مصممة وفق طريقة الاستكشاف وخطواتها العلمية.
وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية، ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي في مادة الدراسات الاجتماعية في الدرجة الكلية للاختبار، وجاءت الفروق لصالح عينة الطالبات في المجموعة التجريبية.
وإن طريقة الاستكشاف بوصفها طريقة حديثة في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية، قد أسهمت ما مقداره (31.2%) من مستوى التحصيل الدراسي لدى طالبات المجموعة التجريبية في مادة الدراسات الاجتماعية، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة بين متوسطات تقديرات طالبات الصف العاشر الأساسي بمحافظة جنوب الشرقية في دافعيتهن نحو تعلم مادة الدراسات الاجتماعية في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الدافعية نحو تعلم المادة، إن طريقة الاستكشاف في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية قد أسهمت ما مقداره (3.4%) فقط من مستوى دافعية طالبات الصف العاشر الأساسي نحو تعلم مادة الدراسات الاجتماعية.
ومن أهم التوصيات التي توصلت إليها الباحثة في هذه الدراسة، استخدام طريقة الاستكشاف في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية تحديدا في دروس وحدة الجغرافيا وتضمين كتاب الدراسات الاجتماعية للصف العاشر الأساسي أنشطة تعليمية مصممة وفق طريقة الاستكشاف وخطواتها العلمية.
Category
Theses and Dissertations