Document

مستوى الوعي بالكوارث الطبيعية لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the degree of awareness about natural disasters among Social Studies' teachers in the Sultanate of Oman, according to gender, specialty and years of teaching experience. In order to achieve the aims of the study, a descriptive research approach was used which involved designing a three-dimension scale: a cognitive test, an affective test, and a behavioural test. The cognitive test was multiple-choice questions with four options while the affective and behavioural tests were based on five points Likert-scale. After establishing the validity and reliability of the scale, it was distributed to (397) Social Studies' teachers from Muscat and Batinah South governorates who constituted the sample of the study. The analysis revealed that the degree of awareness about natural disasters among Social Studies' teachers in the sultanate of Oman was generally moderate with (70%) on average. The participants demonstrated the lowest degree of awareness about natural disasters in the cognitive domain with (53%) while they demonstrated the highest awareness in the affective domain with (80%). The behavioural domain was high with (79%) of degree of awareness about natural disasters. The findings also showed statistically significant differences on (a=0.05) in the degree of awareness about natural disasters in the cognitive test among males and females favoring the females with an average of (2.776). However, there were no statically significant differences in the degree of awareness about natural disasters in respect of specialty and teaching experience. The study recommended working on the improving the degree of awareness about natural disasters among the Social Studies' teachers through organizing seminars, conferences and training workshops.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الوعي بالكوارث الطبيعة لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان، في ضوء متغيرات كل من: النوع الاجتماعي، والتخصص، وسنوات الخبرة التدريسية.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي من خلال بناء مقياس مكون من ثلاث أبعاد وهي: اختبار معرفي من نوع اختيار من متعدد بأربعة بدائل، ومقياس للمكون الوجداني، وأخر لقياس المكون السلوكي وفق مقياس ليكرت بتدرج خماسي (1- 5)، وبعد التحقق من صدق وثبات أدوات الدراسة تم توزيعها على عينة الدراسة والبالغ عددها (۳۹۷) معلما ومعلمة من محافظتي مسقط وجنوب الباطنة.
وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الوعي العام بالكوارث الطبيعية لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان جاء متوسط بنسبة مئوية بلغت (۷۰%)، وحصل المكون المعرفي على أقل نسب مئوية (53%) في وعي المعلمين بالكوارث الطبيعية، بينما حصل المكون الوجداني على أعلى نسبة في الوعي بالكوارث الطبيعية بقيمة (80%)، أما بالنسبة للمكون السلوكي فقد جاءت النسبة المئوية مرتفعة حيث بلغت (۷۹%).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
1
0
مرشد, عارف عادل.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-08
Theses and Dissertations
4
0
الخايفي, سلطان بن سيف بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2021