Document

‫أثر استخدام طريقة تمثيل الأدوار في تحصيل طلبة الصف من التعليم الأساسي للنحو واتجاههم نحوه‬

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
The entire study aimed at investigating the effect of using role playing method on the attainment of grade 7 (basic education) students to the Arabic syntax and their tendency towards it. The sampling of the study involved (60) students who were divided into two groups; an experimental group and control group. Students in the first group were taught Arabic syntax using role play method, whereas the control group was taught using the normal way. To assure the aims of the study the following process was followed: . First; the researcher designed grammar based content lessons using role play method. Based on that, an achievement test and tendency scale was established. To assure their validity they were given to a number of jury members to check. Regarding establishing the test and the scale reliability, 'Kronbakh Alpha' was used, and the results were (Reliability = 0, 78 in the achievement test ) and (Reliability = 0, 82 in the tendency scale) respectively. The test and the scale were both applied on the sampling of the study before and after the grammar lessons. Based on, the results of the study came up with the following: There are differences in statistics indications at the indication level (0,05 >a) in the achievement test between the average marks of the two groups; experimental group and control group in favour of the former regarding syntax attainment.. Other differences in statistics indications at the indication level (0,05 >a) in the tendency scale were recorded between the average marks of the two groups in favor of the experimental group, too. In the light of the study results, a number of recommendations have been drawn. The most significant one was encouraging students to be more creative in carrying out part of some syntax lessons using role play. Thus, due to the limitations of this study, it draws the researchers' attention to the need for further studies to be carried out in an attempt to explore the importance and the effectiveness of using role play method in teaching and learning syntax in different learning levels of basic education.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استخدام طريقة تمثيل الأدوار في تحصيل طلبة الصف السابع من التعليم الأساسي للنحو واتجاههم نحوه، وقد تكونت عينة الدراسة من (10) طالبا، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية درست باستخدام طريقة تمثيل الأدوار، وضابطة درست بالطريقة المعتادة.
وللتحقق من أهداف الدراسة صاغ الباحث دروس النحو في شكل أدوار تمثيلية، كما أعد اختبارا تحصيليا، ومقياس اتجاه، تحقق من صدقهما الظاهري بعرضهما على مجموعة من المحكمين، وحسب ثباتهما باستخدام معامل ألفا لكرونباخ ، فبلغت نسبة ثبات الاختبار (۰٫۷۸)، بينما بلغت نسبة ثبات المقياس (۰٫۸۲)، وقد طبقا على عينة الدراسة قبل تدریس النحو وبعده.
وقد أنتهت النتائج إلى :
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه د ۰۰۰۰) في الاختبار التحصيلي بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في تحصيل النحو لصالح المجموعة التجريبية.
- وجود فروق ذات دلالة إحضائية عند مستوى ( a< 0٫05) بين متوسطي درجات : المجموعتين التجريبية والضابطة في الاتجاه نحو مقرر النحو، لصالح المجموعة التجريبية.
وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة توصيات من أهمها: تشجيع الطلبة على الإبداع في تنفيذ جزء من الدرس النحوي باستخدام تمثيل الأدوار.
كما قدمت مقترحات من أهمها: إجراء دراسات تهدف إلى معرفة أثر استخدام تمثيل الأدوار في تعليم وتعلم التدريبات اللغوية في صفوف أخرى من التعليم الأساسي في التحصيل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
2
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017