Document
أثر استخدام وسائط حاسوبية متعددة في تحصيل طلاب الصف السابع الاساسي للقواعد النحوية المقررة عليهم.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effect of using computer multimedia on grade seven students' academic achievement of the grammatical rules prescribed to them. The sample of the study of the study consisted of (59) students, who were divided into two groups. The first is the experimental group which consisted of (30) students, who studied Arabic grammar rules using of multimedia software (program). The second one is the control group, which consisted of (29) students who studied Arabic grammar rules in the usual way.
To achieve the goals of the study, the researcher designed a multimedia program for four grammatical lessons(transitive and intransitive verbs, the subject, the object, and the substitute of the subject). The program included a range of computer multimedia that served the content of the four grammatical lessons. To measure their impact, the researcher prepared a achievement test whose validity was checked by a number of examiners, and its reliability was checked using Cronbach's Alpha coefficient, reaching ratio of (0.078).
Results of the study have showed that there are statistically significant differences at (a < 0.05) between the mean scores of the experimental group, that studied the use of multimedia software, and degrees of the control group, that studied Arabic grammar rules in the usual way in the post achievement test of grammatical rules, in favor of the way of multimedia software.
In light of the previous result, some recommendations have been suggested including: the need for cooperation and coordination between the Department of Education Technology, and the Department of the Curriculum Development of Arabic language in the Ministry of Education in order to design multimedia programs of various grammatical lessons in the Arabic language books. Other suggestions have been made for further research including: the study of the impact of multi-media programs on the performance of the first cycle of basic education students of the linguistic patterns prescribed to them.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر استخدام وسائط حاسوبية متعددة في تحصيل طلاب الصف السابع الأساسي للقواعد النحوية المقررة عليهم، وقد تكونت عينة الدراسة من (59) طالبا، موا إلى مجموعتين: أولهما: المجموعة التجريبية، وبعدد أفرادها (30) طالبا، وقد درست باستخدام البرنامج الوسائطي، وثانيهما: المجموعة الضابطة، وعدد أفرادها (29) طالبا، ودرست بالطريقة المعتادة.
ولتحقيق هدف الدراسة صمم الباحث برنامجا وسائطية لأربعة دروس نحوية (اللزوم والتعدي، والفاعل، والمفعول به، ونائب الفاعل)، وتضمن البرنامج مجموعة من الوسائط الحاسوبية المتعددة التي تخدم محتوى الدروس النحوية الأربعة. ولقياس أثرها أعد الباحث اختبارا تحصيليا، تحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وحسب ثباته باستخدام معامل ألفا لكرونباخ، فبلغت نسبة ثباته ( 0 . 078). وقد توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a < 0 . 05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية التي درست باستخدام وسائط حاسوبية متعددة، ودرجات المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة المعتادة في الاختبار التحصيلي البعدي للقواعد النحوية تعزى إلى الوسائط الحاسوبية المتعددة.
وفي ضوء النتيجة السابقة؛ قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات، أهمها: ضرورة التعاون والتنسيق بين قسم تقنيات التعليم، وقسم تطوير مناهج اللغة العربية بوزارة التربية والتعليم؛ لتصميم برامج وسائط متعددة للدروس النحوية المختلفة في كتب اللغة العربية. وقدمت مجموعة مقترحات لبحوث أخرى، منها: دراسة أثر برنامج وسائط متعددة في تحصيل طلاب الحلقة الأولى من التعليم الأساسي للأنماط اللغوية المقررة عليهم.
ولتحقيق هدف الدراسة صمم الباحث برنامجا وسائطية لأربعة دروس نحوية (اللزوم والتعدي، والفاعل، والمفعول به، ونائب الفاعل)، وتضمن البرنامج مجموعة من الوسائط الحاسوبية المتعددة التي تخدم محتوى الدروس النحوية الأربعة. ولقياس أثرها أعد الباحث اختبارا تحصيليا، تحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وحسب ثباته باستخدام معامل ألفا لكرونباخ، فبلغت نسبة ثباته ( 0 . 078). وقد توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a < 0 . 05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية التي درست باستخدام وسائط حاسوبية متعددة، ودرجات المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة المعتادة في الاختبار التحصيلي البعدي للقواعد النحوية تعزى إلى الوسائط الحاسوبية المتعددة.
وفي ضوء النتيجة السابقة؛ قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات، أهمها: ضرورة التعاون والتنسيق بين قسم تقنيات التعليم، وقسم تطوير مناهج اللغة العربية بوزارة التربية والتعليم؛ لتصميم برامج وسائط متعددة للدروس النحوية المختلفة في كتب اللغة العربية. وقدمت مجموعة مقترحات لبحوث أخرى، منها: دراسة أثر برنامج وسائط متعددة في تحصيل طلاب الحلقة الأولى من التعليم الأساسي للأنماط اللغوية المقررة عليهم.
Category
Theses and Dissertations