Document
أثر استراتيجيات ما وراء المعرفة في تحصيل العلوم و فهم طبيعة العلم و الاتجاه نحو العلوم لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The purpose of the current study was to investigate the impact of the metacognition strategies (MS) in ninth grade students' science achievement, understanding of nature of science (NOS) and their attitudes towards science (ATS) in Oman for the academic year 2016/2017. A quasi-experimental design was used with two experimental groups and one control group. The first experimental group (n= 30) was taught via metacognition strategies based learning modules in paper form, while the second experimental group (n=34) was taught in computerized form, The control group (n=33) was taught in normal settings. The study continued for eight weeks at seven sessions per week.
The Quantitative data of this study was collected by using an achievement test, a Likert scale of students' understanding of metacognition of nature of science ( MONOS) and a Likert scale of students' attitude towards science. The achievement test and the scale of students' attitude towards science contain (40) items, the (MONOS) scale contains (16) items. Their reliability were (0.84), (0.81) and (0.89) respectively. In addition, a qualitative data were collected by using focus group interviews for understanding of (NOS) by students in the experimental groups with (8) interviews per group.
The results of the quantitative data showed that there was a significant difference between the means of the students in the three groups on the post- students' science achievement, in favor of the second experimental group. In addition, there was statistically significant differences between the means of the students in the three groups on both the post- students' understating of science (NOS) and on the post students' attitude towards science, in favor of the two experimental groups. However, there was no statistically significant differences between the means of the students in the experimental groups on both the post- students' understating of (NOS) and students' attitude towards science. Moreover, the effect of employing the MS on those students in their post students' achievement, students' understating of (NOS) and students' attitude towards science were high. Meanwhile, the results of analyzing the qualitative data from the focus group interviews of this study showed that there was a close convergence in the participants' understanding of (NOS). This result was supportive of the quantitative data from the (MONOS) scale.
Accordingly, the researcher recommends adopting the use of (MS) in science curricula to encourage students to practice these strategies through standardized modules containing effective (MS) prompts to guide student's thinking processes during science lessons. She also recommends employing these strategies in training practicing teachers and preserve teachers to acquire understanding of (NOS). The researcher suggests that further research can extend the current study and address the impact of (MS) on different aspects of science teaching and learning processes
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى بحث أثر استراتيجيات ما وراء المعرفة في تحصيل العلوم، وفهم طبيعة العلم، والاتجاه نحو العلوم لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان. تم توظيف المنهج شبه التجريبي بواقع مجموعتين تجريبيتين الأولى (۳۰ طالبة)، والثانية (34 طالبة)، ومجموعة ضابطة (۳۳ طالبة من شعب الصف التاسع للعام الدراسي ۲۰۱۷ / ۲۰۱6 م بمدرستين في محافظة الداخلية. درست المجموعتان التجريبيتان موضوعات الكهرباء وتطبيقاتها التقنية من خلال ثمان موديولات تعليمية قائمة على استراتيجيات ما وراء المعرفة، حيث درستها المجموعة التجريبية الأولى من خلال موديولات ورقية بينما درستها المجموعة التجريبية الثانية من خلال موديولات محوسبة، في حين درستها المجموعة الضابطة بالطريقة السائدة، واستمر تطبيق الدراسة لمدة ثمانية أسابيع بواقع سبع حصص في الأسبوع، أي (56 حصة).
وقد تم جمع البيانات الكمية لهذه الدراسة من خلال اختبار تحصيلي، ومقياس ما وراء المعرفة لفهم طبيعة العلم، ومقياس الاتجاه نحو العلوم، وبلغت عدد مفردات الاختبار التحصيلي (40) مغردة، وعدد عبارات مقياس الاتجاه نحو العلوم (40) عبارة، بينما بلغت نغښازات مقياس ما وراء المعرفة المترجم (۱۹) عبارة، وقد بلغت قيم الثبات لهذه الأدوات على التوالي ( 0 . 84) و(۰٫۸۱) و(۰٫۸۹). كما تم جمع بیانات نوعية عن فهم طالبات المجموعتين التجريبيتين الأولى والثانية لطبيعة العلم من خلال (14) مقابلة لمجموعات التركيز، بواقع (۸) مقابلات لكل مجموعة
أظهرت نتائج البيانات الكمية بهذه الدراسة وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (= ۰٫۰۵) بين متوسطات المجموعات الثلاث على الاختبار التحصيلي البعدي، لصالح المجموعة التجريبية الثانية، ويوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات المجموعات الثلاثة في فهم طبيعة العلم، والاتجاه نحو العلوم بالقياس البعدي، لصالح المجموعتين التجريبيتين، بينما لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي هاتين المجموعتين في كل من فهم طبيعة العلم، والاتجاه نحو العلوم بالقياس البعدي، ويوجد أثر كبير الاستراتيجيات ما وراء المعرفة في التحصيل الدراسي، وفهم طبيعة العلم، والاتجاه نحو العلوم بالقياس البعدي لهما. كما أظهرت نتائج تحليل البيانات النوعية المقابلات المجموعات البؤرية للمجموعتين التجريبيتين وجود تقارب كبير في فهم المشاركات بهذه المقابلات الطبيعة العلم، وكانت هذه النتيجة داعمة لما تم التوصل إليه من البيانات الكمية من مقياس ما وراء المعرفة لفهم طبيعة العلم.
وقد تم جمع البيانات الكمية لهذه الدراسة من خلال اختبار تحصيلي، ومقياس ما وراء المعرفة لفهم طبيعة العلم، ومقياس الاتجاه نحو العلوم، وبلغت عدد مفردات الاختبار التحصيلي (40) مغردة، وعدد عبارات مقياس الاتجاه نحو العلوم (40) عبارة، بينما بلغت نغښازات مقياس ما وراء المعرفة المترجم (۱۹) عبارة، وقد بلغت قيم الثبات لهذه الأدوات على التوالي ( 0 . 84) و(۰٫۸۱) و(۰٫۸۹). كما تم جمع بیانات نوعية عن فهم طالبات المجموعتين التجريبيتين الأولى والثانية لطبيعة العلم من خلال (14) مقابلة لمجموعات التركيز، بواقع (۸) مقابلات لكل مجموعة
أظهرت نتائج البيانات الكمية بهذه الدراسة وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (= ۰٫۰۵) بين متوسطات المجموعات الثلاث على الاختبار التحصيلي البعدي، لصالح المجموعة التجريبية الثانية، ويوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات المجموعات الثلاثة في فهم طبيعة العلم، والاتجاه نحو العلوم بالقياس البعدي، لصالح المجموعتين التجريبيتين، بينما لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطي هاتين المجموعتين في كل من فهم طبيعة العلم، والاتجاه نحو العلوم بالقياس البعدي، ويوجد أثر كبير الاستراتيجيات ما وراء المعرفة في التحصيل الدراسي، وفهم طبيعة العلم، والاتجاه نحو العلوم بالقياس البعدي لهما. كما أظهرت نتائج تحليل البيانات النوعية المقابلات المجموعات البؤرية للمجموعتين التجريبيتين وجود تقارب كبير في فهم المشاركات بهذه المقابلات الطبيعة العلم، وكانت هذه النتيجة داعمة لما تم التوصل إليه من البيانات الكمية من مقياس ما وراء المعرفة لفهم طبيعة العلم.
Category
Theses and Dissertations