Document

‫أثر إستراتيجية التدريس التبادلي في تنمية التفكير الناقد و التحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الحادي عشر في مادة الأحياء

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study is to investigate the impact of reciprocal teaching on the development of critical thinking skills and the academic achievement among grade eleven female students in biology. The sample of the study consisted of (50 students) selected from the Governorate of Batinah South. This sample was divided into two groups: the experimental group (25 students), which was taught using the strategy of reciprocal teaching, and the control group, (25 students) which was taught using the conventional method. hieve the aim of the study, the researcher used Watson & Glaser's Scale of critical thinking skills. In addition, an achievement test in biology was designed. The validity of both instruments was checked by a panel of judges, where the reliability is found to be (0.92) for the critical thinking skills scale and (0.83) for the achievement test in biology using Pearson Correlation Coefficient. Therefore, the two instruments were on a high degree of stability. The researcher also designed a teacher's guide based on using the reciprocal teaching strategy for a unit in biology text book "Transport in Living Organisms." The result of the study showed that there were no significant differences at a = 0.05) between the average scores of the experimental and the control groups on the scale of critical thinking skills. Moreover, there was a significant difference at (a = 0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre and p thinking scale in deduction skill in favor of post-test. Finally, there was a significant difference at (a= 0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post achievement test in the levels of understanding, application and the total score. Accordingly the researcher recommends that students should be trained on the ways of getting the information themselves through the use of books and the learning resource center, The researcher also suggested conducting new studies on the use of reciprocal teaching strategy in other educational stages and different education variables.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر التدريس التبادلي في تنمية التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الحادي عشر في مادة الأحياء. حيث تكونت عينة الدراسة من (. وطالبة من طالبات الصف الحادي عشر بمحافظة جنوب الباطنة. وتم توزيعهما في مجموعتين :المجموعة التجريبية وعددهن (۲۵طالبة) وتدرس بإستراتيجية التدريس التبادلي، والمجموعة الضابطة وعددهن (۲۰طالبة) وتدرس بالطريقة السائدة. وللتحقق من أهداف الرسالة قامت الباحثة باستخدام مقياس واطسون وجلاسر التفكير الناقد، وبناء اختبار تحصيلي في مادة الأحياء. وتم التحقق من صدقهما بعرضهما على مجموعة من المحكمين، كما تم التحقق من ثبات مقياس التفكير الناقد والاختبار التحصيلي بحساب معامل ارتباط بيرسون وكان مساويا ((0.83، (0.92)على التوالي وهذا يدل على أن الاختبار والمقياس على درجة كبيرة من الثبات. كما صممت الباحثة دليل المعلمة القائم على استخدام إستراتيجية التدريس التبادلي لوحدة النقل في الكائنات الحية كمادة من مواد الدراسة . توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (. 05=s ) بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس التفكير الناقد ومهاراته. وتوجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ((. 05=g) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في مقياس التفكير الناقد القبلي والبعدي في مهارة الاستنباط لصالح الاختبار البعدي. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ((. 05-) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي، في مستوى الفهم والتطبيق والدرجة الكلية وفي ضوء النتائج السابقة، خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها: ضرورة تدريب الطلبة على طرق الحصول على المعلومات بأنفسهم من خلال استخدام الكتب والمراجع في مركز مصادر التعلم، كما اقترحت الباحثة إجراء دراسات جديدة تتعلق باستخدام إستراتيجية التدريس التبادلي في مراحل ومتغيرات تعليمية تعلمية أخرى
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
1
1
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017