Document

‫أثر إستراتيجية التعلم المبني على المشروع في تنمية المفاهيم البيئية و الإتجاه نحو البيئة لدى طلبة الصف الرابع الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at investigating the effect of using a project based learning strategy on the development of the environmental concepts and the attitude towards the environment among grade four The sample of the study consisted of (48) students of grade_4 in one of Al.Dhakiliya schools. Students were distributed into two groups: An experimental group consisting of (24) students. This group studied the unit of "the natural habitat" in the science book, through a guide book designed by the researcher. The students were required to apply twelve environmental concepts in eight projects. The concepts are: natural habitat, the group, biological society, aquarium, adaptation, camouflage, distinction, fossils, pollution, natural changes, artificial changes and reservations A control group, consisting of (24) students, studied the same unit with the traditional method. The two groups studied the unit two month during the second semester of the school year 2013/2014. To answer the study questions, the researcher designed two instruments. The first one was a test on environmental concepts. It consinted of (24) multiple-choice questions on 12 environmental concepts. The validity was found by agroup of judjements and the reliability of the test was checked through testing and re-testing. Pearson correlation was (0.85 )The second instrument was The Attitude towards the Environment scale consisted of 15 items distributed in three sections: maintaining the environmental cleanliness, reserving the environmental resources, and protecting the Omani environment. The validity was found by agroup of judjements. The reliability of the scale was checked through alpha cronbach which was (0.85) The study found that there were statistically differences at (o= 0.05) between the means of the two groups in both instruments for the benefit of the experimental group. The study recommends training students an accomplish projecy about the environmental issues, and encouraging science supervisors and teachers to participate in designing educational, national projects which can be presented in international conferences such as Global Summit Conference.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية التعلم المبني على المشروع في تنمية المفاهيم البيئية والاتجاه نحو البيئة لدى طلبة الصف الرابع الأساسي، وقد تكونت عينة الدراسة من (48) طالبة وطالبة من طلبة الصف الرابع الأساسي بإحدى مدارس محافظة الداخلية، وزعت عينة الدراسة عشوائية إلى مجموعتين: تجريبية وعدد أفرادها (۲۶) طالبا وطالبة، درست وحدة المواطن الطبيعية بكتاب العلوم باستخدام استراتيجية التعلم المبني على المشروع من خلال دليل أعدته الباحثة من خلال تطبيق ثمانية مشروعات تضمنت اثني عشر مفهومة بينية ومجموعة ضابطة وعدد أفرادها (۲۶) طالبا وطالبة، درسوا نفس الوحدة بالطريقة السائدة. استغرق تدريس المجموعتين الضابطة والتجريبية مدة شهرين تقريبا خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013/2014 وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم إعداد أدلتين هما: اختبار في المفاهيم البيئية وتكون من (۲۶) سوا" من نوع الاختيار من متعدد شمل الاثني عشر مفهوما بيئية، وقد تم التحقق من صدقه بعرضيع على عدد من المحكمين كما تم التحقق من ثباته بطريقة التطبيق وإعادة التطبيق حيث بلغت قيمة ارتباط بيرسون ( ۰٫۸۰)، ومقياس الاتجاه نحو البيئة وتكون من (۱۰) عبارة، شملت ثلاثة محاور هي: المحافظة على نظافة البيئة، و المحافظة على الموارد البيئية، و حماية البيئة العمانية، وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباته بطريقة حساب الاتساق الداخلي حيث بلغت قيمة معامل الفا کرونباخ (۰٫۸۰) وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( (0.05 بين متوسطات درجات الطلبة في مجموعتي الدراسة في كل من اختبار المفاهيم البيئية والاتجاه نحو البيئة لصالح درجات طلبة المجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة بتدريب الطلبة على تنفيذ مشروعات متعلقة بقضايا البيئة ومشكلاتها، كما أوصت بعقد دورات تدريبية للمعلمين والمشرفين في مجال تدريس العلوم في استراتيجية التعلم المبني على المشروع، وتوجيههم للمشاركة في صياغة مشروعات تربوية وطنية يمكن المشاركة بها في مؤتمرات عالمية مثل: مؤتمر القمة العالمية، ومؤتمر القمة العالمي للابتكار في التعليم.
Category
Theses and Dissertations