Document
اتجاهات طلبة البكالوريوس والدبلوم العام تخصص الدراسات الاجتماعية بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس نحو المشكلات البيئية.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at identifying bachelor and general diploma students' attitudes, at the college of education - Sultan Qaboos University, towards contemporary environmental issues. It also examines whether there are statistically significant differences between the students in their environmental attitudes attributed to the variables of qualification, specialization or gender To collect the data, a questionnaire consisted of 46 items distributed among five main issues, namely: population, water «soil, pollution and exhaustion of natural resources. After it was checked for validity and reliability, the instrument, it was distributed to a sample of 121 male and female students- representing 75% of the total population. The study has arrived at the following results: 1- The results show that the sample possesses highly positive attitudes towards the environment. 2-There are no statistically significant differences between the sample individuals attributed to the qualification variable. 3. Existence of statistically significant differences attributed to the specialization variable in favor of geography specialization within the third main issue) soil), and in favor of history specialization within the fourth main issue) pollution 4 - There are no statistically significant differences between the samples Individuals attributed to the gender variable. In the light of the results of her study, the researcher put forward a number of proposals and recommendations, of which these are the most important: - Students should promote interest in the development of environmental attitudes among students through working-field trips and visits. - They should deepen their insights into the various environmental issues. - They should take more interest in incorporating the environmental problems of the Sultanate into the academic curriculums of the general, basic and university educational levels.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات طلبة البكالوريوس والدبلوم العام بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس نحو المشكلات البيئية، وإذا ما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلبة في الاتجاهات البيئية تعزي لمتغير المؤهل، والتخصص، والجنس.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة، قامت الباحثة ببناء مقياس للاتجاهات البيئية، وذلك بعد استطلاع أراء بعض الجهات المختصة، ومسح كتب الدراسات الاجتماعية بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وقد اشتمل المقياس على (46) فقرة موزعة على خمسة محاور رئيسة هي: المشكلة السكانية، مشكلة المياه، مشكلة
التربة، مشكلة التلوث البيئي، ومشكلة استنزاف الموارد الطبيعية، وبعد التأكد من . صدق المقياس وثباته، تم تطبيقه على عينة الدراسة البالغ عددها(۱۲۱) طالب
وطالبة، بنسبة تمثل (۷۰%) من مجموع أفراد مجتمع الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- امتلاك عينة الدراسة الاتجاهات ايجابية عالية نحو البيئة. ۲- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تعزي لمتغير المؤهل. ٣- وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير التخصص، لصالح تخصص الجغرافيا في المحور الثالث (مشكلة التربة)، ولصالح تخصص التاريخ في المحور الرابع (مشكلة التلوث البيئي). 4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تعزي لمتغير الجنس.
وعلى ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات أهمها: الاهتمام بتنمية الاتجاهات البيئية لدى الطلبة من خلال الرحلات والزيارات الميدانية، وتعميق معرفتهم بالمشكلات البيئية المختلفة، وزيادة الاهتمام بإدراج مشكلات البيئية العمانية التي تعاني منها السلطنة بالمناهج الدراسية بمراحل التعليم العام و الأساسي و الجامعي
وللإجابة عن أسئلة الدراسة، قامت الباحثة ببناء مقياس للاتجاهات البيئية، وذلك بعد استطلاع أراء بعض الجهات المختصة، ومسح كتب الدراسات الاجتماعية بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وقد اشتمل المقياس على (46) فقرة موزعة على خمسة محاور رئيسة هي: المشكلة السكانية، مشكلة المياه، مشكلة
التربة، مشكلة التلوث البيئي، ومشكلة استنزاف الموارد الطبيعية، وبعد التأكد من . صدق المقياس وثباته، تم تطبيقه على عينة الدراسة البالغ عددها(۱۲۱) طالب
وطالبة، بنسبة تمثل (۷۰%) من مجموع أفراد مجتمع الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- امتلاك عينة الدراسة الاتجاهات ايجابية عالية نحو البيئة. ۲- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تعزي لمتغير المؤهل. ٣- وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير التخصص، لصالح تخصص الجغرافيا في المحور الثالث (مشكلة التربة)، ولصالح تخصص التاريخ في المحور الرابع (مشكلة التلوث البيئي). 4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تعزي لمتغير الجنس.
وعلى ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والمقترحات أهمها: الاهتمام بتنمية الاتجاهات البيئية لدى الطلبة من خلال الرحلات والزيارات الميدانية، وتعميق معرفتهم بالمشكلات البيئية المختلفة، وزيادة الاهتمام بإدراج مشكلات البيئية العمانية التي تعاني منها السلطنة بالمناهج الدراسية بمراحل التعليم العام و الأساسي و الجامعي
Category
Theses and Dissertations