Document
أثر برنامج حاسوبي قائم على توظيف الأنشطة الإثرائية لتنمية التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات للصف السابع الأساسي في محافظة شمال الشرقية.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at Detection the impact of a computer program based on employing enrichment activities for the development of academic achievement in Mathematics of Grade 7 in the province of Ash Sharqiyah North, for Integer Numbers unit. The study sample consisted of (71) seventh grade students at Abu Bilal Al-Tamimi Basic Education School (5-9). They were randomly divided into two groups: experimental and control. The experimental group consisted of (36) students and the control group consisted of (35) students. The experimental group studied using the computer program of enrichment activities, while the control group studied using the normal method. The pre-test and post-test were conducted, using the semi-experimental method. The scores showed that there were statistically significant differences at the level of significance between the average scores of the experimental and control groups in both tests of Mathematics academic achievement, for the benefit of the experimental group that was taught using the computer program of enrichment activities. In light of the results of study, the researcher concluded the following recommendations:
The study showed the importance of computer learning strategy. Therefore, the researcher suggests the following recommendations:
1- Awareness should be raised among Mathematics teachers of Basic education about the importance of computerized educational programs that are based on the computer learning strategy, emphasizing the necessity of using them in education, Training courses on how to use computer programs that serve Mathematics education should be provided to teachers.
2- Responsible authorities should be urged to provide computer-based learning programs that rely on computer learning strategy and to disseminate this strategy to primary school students in preparation for use in learning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف على أثر برنامج حاسوبي قائم على توظيف الأنشطة الإثرائية في تنمية التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات بالصف السابع الأساسي في محافظة شمال الشرقية في وحدة الاعداد الصحيحة، وتكونت عينة الدراسة من (71) طالبا من طلاب الصف السابع الاساسي في مدرسة أبو بلال التميمي للتعليم الاساسي (5 –9)، تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة، وتكونت المجموعة التجريبية من (36) طالبا والمجموعة الضابطة من (35) طالبا، حيث درست المجموعة التجريبية باستخدام البرنامج الحاسوبي في الأنشطة الإثرائية في حين درست المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة الاعتيادية، واُستخدم اختبار التحصيل الدراسي القبلي والبعدي، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في كل من اختبار التحصيل الدراسي نحو مادة الرياضيات، ولصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام البرنامج الحاسوبي في الأنشطة الإثرائية. وفي ضوء نتائج الدراسة توصل الباحث إلى توصيات الأتية:
أظهرت الدراسة أهمية استخدام البرنامج الحاسوبي القائم على توظيف الأنشطة الإثرائية والذي له أثر فعال في التحصيل الدراسي، وعليه فإنّ الباحث يوصي بالآتي:
1. ضرورة توعية مدرسي مادة الرياضيات في المرحلة الأساسية بأهمية استخدام البرمجيات التعليمية المحوسبة المعتمدة والتأكيد على استخدامها في التعليم وأيضا إقامة دورات تدريبية لتدريب المعلمين على البرامج الحاسوبية التي تخدم تدريس مادة الرياضيات.
2. حث الجهات المسؤولة على توفير برمجيات تعليمية محوسبة تعتمد استراتيجية التعلم باستخدام الحاسوب، وتعميمها على طلبة المرحلة الأساسية في المدارس، تمهيدًا لاستخدامها في التعليم.
أظهرت الدراسة أهمية استخدام البرنامج الحاسوبي القائم على توظيف الأنشطة الإثرائية والذي له أثر فعال في التحصيل الدراسي، وعليه فإنّ الباحث يوصي بالآتي:
1. ضرورة توعية مدرسي مادة الرياضيات في المرحلة الأساسية بأهمية استخدام البرمجيات التعليمية المحوسبة المعتمدة والتأكيد على استخدامها في التعليم وأيضا إقامة دورات تدريبية لتدريب المعلمين على البرامج الحاسوبية التي تخدم تدريس مادة الرياضيات.
2. حث الجهات المسؤولة على توفير برمجيات تعليمية محوسبة تعتمد استراتيجية التعلم باستخدام الحاسوب، وتعميمها على طلبة المرحلة الأساسية في المدارس، تمهيدًا لاستخدامها في التعليم.
Category
Theses and Dissertations