Document

أثر استخدام برنامج Goconqr في ضوء التعلم الاتقاني في تدريس الجزيئات الحيوية على تنمية الوعي الصحي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في محافظة الظاهرة.

Other titles
The effect of using the 'Goconqr program' in the light of Mastery learning in teaching Biomolecules on developing health awareness among grade nine Basic Education female students in Al Dhahirah Governorate
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to investigate the effect of using Goconqr program in the light of mastery learning in the biology subject (biomolecules unit) on developing health awareness for female ninth graders in Al-Dhahira Governorate. The researcher used the quasi-experimental design, and where the study sample consisted of (64) female students of the ninth grade at Ibri School for Basic Education (5-9), equally divided into two experimental and control groups. The experimental group was taught using the Goconqr program, while the control group was taught the same unit using the usual method. To achieve the goal of the study, the researcher prepared two guides, a brochure of training activities and assessment tests. The first guide is for the teacher, the aim of which is to clarify how to teach the topics of the "Biomolecules" unit according to the Goconqr program in the light of mastery learning, and while the second guide is indicative showing how to use the Goconqr program. As for the brochure of training activities and assessment tests, it contains various questions for activities and tests that the student performs. The researcher verified the validity of the guides and the brochure of training activities and assessment tests by presenting them to a group of experienced and specialized arbitrators. In order to answer the questions of the study and verify its hypotheses, the researcher prepared an analysis card for the content of the biomolecules unit to extract the information contained therein for the fields of the dimensions of health awareness. It also prepared a scale of health awareness, where its validity and reliability were verified using appropriate statistical methods. After applying the tools to the sample, the results of the study indicated a decrease in the percentage of health awareness information in most of the subjects included in the biomolecular unit by less than 80%. The results also showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group female students and the scores of the control group in the post of the health awareness scale, in favor of the experimental group female students. The results also clarified that there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group female students who studied through the Goconqr program in the light of mastery leartising in the pre and post applications of the health awareness scale, in favor of the post application. In light of the previous results, the study recommended a set of relevant recommendations and suggested a set of similar studies.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي أثر استخدام برنامج Gocongr في ضوء التعلم الإتقاني في مادة الأحياء "وحدة الجزئيات الحيوية في تنمية الوعي الصحي لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان. وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة من (64) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي بمدرسة عبري للتعليم الأساسي (5-9)، موزعات بالتساوي على مجموعتين تجريبية وضابطة تم تدريس المجموعة التجريبية بإستخدام برنامج Gocongr ، بينما درست المجموعة الضابطة الوحدة نفسها باستخدام الطريقة الاعتيادية
ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بإعداد دليلين وكراسة أنشطة تدريبية واختبارات تقويمية، الدليل الأول خاص بالمعلم الهدف منه توضيح كيفية تدريس موضوعات وحدة "الجزئيات الحيوية وفق برنامج Gocongr في ضوء التعلم الإتقاني، في حين الدليل الثاني إرشادي يوضح كيفية استخدام برنامج Gocongr. أما كراسة الأنشطة التدريبية والاختبارات التقويمية فحوت على أسئلة متنوعة للأنشطة والاختبارات التي يقوم الطالب بأدائها. وقد تحققت الباحثة من صدق الأدلة وكراسة الأنشطة التدريبية والاختبارات التقويمية بعرضها على مجموعة من المحكمين من ذوي الخبرة والاختصاص.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة والتحقق من فرضياتها، قامت الباحثة بإعداد بطاقة تحليل المحتوى وحدة الجزئيات الحيوية لاستخراج المعلومات المتضمنة فيها لأبعاد مجالات الوعي الصحي، كما أعدت مقياسا للوعي الصحي، حيث تأكدت من صدقهما وثبات صلاحيتهما باستخدام الطرق الإحصائية المناسبة لذلك. وبعد تطبيق الأدوات على العينة، أشارت نتائج الدراسة إلى انخفاض نسبة معلومات الوعي الصحي في غالبية الموضوعات المدرجة في وحدة الجزئيات الحيوية بنسبة أقل من 80%، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية، بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في مقياس الوعي الصحي البعدي، لصالح طالبات المجموعة التجريبية. وأوضحت النتائج أيضأ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن عن طريق برنامج Goconqr في ضوء التعلم الإتقاني في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الوعي الصحي، وذلك لصالح التطبيق البعدي.
وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات ذات الصلة واقترحت مجموعة من الدراسات المشابهة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
11
0
المزروعي، يوسف بن عبيد بن خلف.
جامعة صحار
2019
Theses and Dissertations
19
2
الحجرية، علياء بنت عامر بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2024