Document

أثر برنامج تدريبي قائم على المنحى التكاملي STEM في تحسين مهارات التدريس لدى معلمات الطلبة ذوي صعوبات تعلم الرياضيات في محافظة جنوب الباطنة.

Identifier
المنورية, أماني بنت سعيد بن راشد (2020). أثر برنامج تدريبي قائم على المنحى التكاملي STEM في تحسين مهارات التدريس لدى معلمات الطلبة ذوي صعوبات تعلم الرياضيات في محافظة جنوب الباطنة (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to verify the impact of a training program in improving the teaching skills of teachers of students with learning disabilities (LD). In this study the quasi-experiments method was used. The sample contained of 30 teachers in basic education schools in the South Al Batinah Governorate, Oman. The sample was distributed equally to a control and experimental group, and each group had 15 teachers, where the distribution was random. To achieve the research objectives. A training program and teaching skills scale were developed, the teachers of the two groups responded to the scale twice (before and after applying the training program). The experimental group parameters were enrolled in a STEM-integrated training program while the control group parameters were not enrolled in this program. The results indicated that there were statistically significant differences between the mean of the two groups on the post-teaching skills scale in favor of the experimental group application of the scale of teaching skills for the benefit of the ه experimental group and between the pre and post application of the parameters of the experimental group in favor of the post application, which is attributable to the impact of the training program. The results also indicated that there were no statistically significant differences related to the variables of the educational qualification and the teaching experience of the experimental group teachers
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التحقق من أثر برنامج تدريبي في تحسين الأداء في مهارات التدريس وفق المنحنى STEM لدى معلمي الطلاب ذوي صعوبات تعلم الرياضبات في محافظ جنوب الباطنة ، وتألفت عينة الدراسة من (30) معلمة صعوبات تعلم الرياضيات في محافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان. استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي. تم توزيع العينة بالطريقة العشوائية البسيطة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية
يمثل كل منهما 15 معلمة ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم برنامج تدريبي قائم على المنحنى التكاملي STEM
ومقياس تقدير مهارات التدريس ومن ثم تطبيق مقياس المهارات بطريقة قبلية-بعدية ، التحقت معلمات لمجموعة التجريبية بالبرنامج التدريبي في حين لم تتعرض معلمات المجموعة الضابطة إلي معالجة. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط تقدير معلمات المجموعتين الضابطة والتجريبية
في التطبيق البعدي لمقياس تقدير مهارام التدريس لصالح معلمات المجموعة التجريبية وبين التطبيقين القبلي والبعدي لمعلمات المجموعلة التجريبية لصالح التطبيق البعدي والذي يعزى إلى ثر البرنامج التدريبي كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري المؤهل الدراسي والخبرة لدى معلمات المجموعة التجريبية
وأوصت الدراسة بإقامة دورات تدريبية لمعلمات الطلبة ذوي صعوبات تعلم الرياضيات على المنحنى التكاملي (STEM)
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
1
الزدجالية, أسماء بنت أحمد بن درويش.
جامعة السلطان قابوس.
2023
Theses and Dissertations
4
0
الهنائية, مريم بنت حافظ بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2023
Theses and Dissertations
14
1
البادية, موزة بنت علي بن حمد.
جامعة السلطان قابوس.
2023